Om du tror du ikke trenger back-up i skyen, må du tro om igjen
Med stadig flere virksomheter som lagrer data i digitale verktøy i skyen, er back-up av data viktigere enn noen gang.
Hvorfor ta back-up?
I dagens digitale verden og med langt flere ansatte på hjemmekontor, har data en stadig større rolle i hverdagen vår. Vi er dermed også mer utsatt for tap av data. Det kan skje gjennom trusler som virus, datatyveri eller rett og slett ansatte som gjør feil.
Det mange ikke vet, er at hvis noe er lagret i skyen - betyr ikke det nødvendigvis at din virksomhets data er sikret for evig tid. Hvis en bruker blir slettet i Office365, eller en mappe med viktig informasjon blir fjernet ved en feil i SharePoint, så forsvinner dataen for alltid etter et visst antall dager. Det kan innebære store tap for virksomhetene, som i stadig større grad lagrer viktig data i digitale verktøy i skyen. Med back-up av dataene, får virksomhetene en billig forsikring. Microsoft selv anbefaler også at kundene tar back-up av data de lagrer i Office 365, for å sikre seg.
Hvem bør ta back-up?
Alle virksomheter bør ta back-up. Ingen er fullstendig sikret mot virus, brukerfeil eller problemer med maskinene. På samme måte som man i gamle dager tok back-up av dataene man hadde på serveren på kontoret, krever også de digitale arbeidsvektøene i skyen at du selv sørger for sikkerhetskopier. Noen virksomheter er også lovpålagt å ha sikkerhetskopier av data. Et eksempel er hvis du er bokføringspliktig, er hovedregelen at må du oppbevare regnskapsmaterialet etter bokføringsreglene. Dette betyr at viktige regnskapsdokumenter må oppbevares i 5 år, noe som betyr at virksomhetene bør ha klare rutiner for back-up.
Hvordan løser vi dette?
Vi finner den rette løsningen til kundene våre ut ifra hvilket behov de har, og vi sørger for at filene kan gjenopprettes trygt og enkelt når uhellet først er ute. Atea leverer løsninger for hvor lenge back-up skal lagres og hvor ofte back-up skal tas. For noen virksomheter kan det vært naturlig at back-up-filer oppbevares i flere ti-år, for andre kan behovene være mer kortsiktig. Vi bistår uansett om det skulle være en enkelt e-post som er borte, eller om hele Office365-miljøet må gjenopprettes til et tidligere tidspunkt.