Ny IT-avtale mellom Atea og Fjordkraft vil endre fremtidens strømmarked
Strømselskapet Fjordkraft vil sammen med IT-selskapet Atea gi kunder mulighet til å spare penger med å bruke strøm på en smartere måte.
Fjordkraft Puls er et av syv pilotprosjekter som er valgt ut til å motta støtte gjennom Enovas AMS-prosjekt. Prosjektene skal teste ut ulike teknologier, tjenester og forretningsmodeller for smarte løsninger som kan motivere forbrukerne til å spare strøm. Fjordkraft har videreutviklet løsningen sammen med Atea og skal nå tilby den til alle kunder. Med en digital sender på strømmåleren vil Fjordkraft kunne tilby strømkundene en helt ny innsikt i eget forbruk, lett tilgjengelig i Fjordkraft-appen.
– Med Fjordkraft-appen vil kundene få oversikt over strømforbruk i tilnærmet sanntid med automatiske varsler. For eksempel kan du i framtiden få et varsel om du bruker mye strøm på tidspunkter av døgnet når strømmen er dyr. Det vil rett og slett gjør kundene bedre i stand til å ta smarte valg i egen hverdag, sier Marius Øxenbjerg, forretningsutvikler i Fjordkraft.
Atea skal levere kommunikasjonsløsningen i samarbeid med selskapene Nxtenergy og Com4.
Viktig for framtiden
Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge, sier at avtalen med Fjordkraft er viktig for kundenes framtidige behov og selve kundereisen.
– Det er fantastisk hva man kan få til når man samler inn data og tilgjengeliggjør dette til kundene på en måte som gir dem konkret verdi. Med denne teknologien får vi både i pose og sekk. Den gir kundene lavere strømforbruk og en slankere strømregningen, sier Jacobs.
IT-selskapet vil med denne avtalen levere hele IT-infrastrukturen som muliggjør disse tjenestene til strømselskapets kunder.
Store endringer
Kraft- og energibransjen gjennomgår store endringer på grunn av digitalisering av samfunnet. Utviklingen handler i svært stor grad om mulighetene innen databehandling og digitale løsninger. Øxenbjerg sier den nye kommunikasjonsløsningen muliggjør at selskapet kan hjelpe sine kunder og få kontroll over strømforbruket:
– Med den nye kommunikasjonsløsningen vil vi kunne hjelpe våre kunder med å få mer kontroll over strømforbruket. Løsningen har en verdi for både oss som selskap og for våre kunder. Vi ønsker å imøtekomme deres krav, forventninger og behov ved å hjelpe dem med å optimalisere strømforbruket. Vi ønsker å kontinuerlig utvikle smarte, kostnadseffektive og fremtidsrettede løsninger til våre kunder, og denne nye løsningen er et eksempel på det.
Om avtalen
- Avtalen mellom Fjordkraft og Atea innebærer leveranse av HAN-kommunikasjonsutstyr og tilhørende tjenester
- Gjennom boligens automatiske strømmåler (AMS) vil HAN enheten (Home Area Network) kunne gi oversikt og styre alle tilkoblede enheter
- Atea og deres samarbeidspartnere Nxtenergy og Com4 har utviklet HAN-enheten
- HAN-kommunikasjonsenheten kan levere både strømforbruket og rådata fra AMS måler
- Første fasen av avtalen har en verdi på ca. 11,5 millioner kroner
- Atea skal levere HAN-kommunikasjonsenheter, Edge Computing, sikker mobil kommunikasjon, skymottak for data, prosjektledelse og tilknyttede konsulenttjenester
Om Fjordkraft AS
Fjordkraft er Norges ledende merkenavn for strøm. Fjordkraft-konsernet, som består av Fjordkraft AS og Trøndelag Kraft AS, hadde en omsetning på 7,1 milliarder kroner i 2019. Konsernet har hovedkontor i Bergen, og kontorer i Sandefjord, Trondheim, Stavanger, Oslo og på Sortland. Selskapet hadde ved utgangen av 2019 293 fastansatte. Fjordkraft Holding ASA ble børsnotert 21. mars 2018.
Om Atea AS
Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er ca. 1700 ansatte og har kontorer i 24 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for NOK 36,7 milliarder i 2019.