Til forsiden
08-02-2024

Atea Norge forsterker posisjonen som markedsleder

Atea Norge fortsetter den gode utviklingen i 2023 med en økning i omsetning, og en god utvikling på alle de strategiske forretningsområdene. – Det er godt å se at vi er rigget for å møte de usikre tidene sammen med våre kunder, teknologipartnere og medarbeidere. Som Norges største IT-selskap, er vi en trygg havn med innovasjonskraft, sier Ole Petter Saxrud, adm. direktør i Atea Norge.  

Ole Petter Saxrud, adm. direktør i Atea Norge.
Ole Petter Saxrud, adm. direktør i Atea Norge.

Omsetningen i 2023 endte på NOK 8,3 milliarder (IFRS), og samlet årsresultat var NOK 332 millioner, ned fra NOK 347 millioner sammenlignet med året før (eksklusive salg av Atea Mobil).

Atea har endret måten vi rapporterer tall på (IFRS). Det innebærer at man kan ikke sammenligne fjorårets tall i pressemeldingen fra Atea Norge med årets tall. 

Atea Norge vokser innenfor flere strategisk viktige områder som tjenester (+ 8 %), programvare (+ 7 %), datasenter (+ 9 %) og sky (+ 7 %), mens maskinvare har en flat utvikling.  

I fjerde kvartal 2023 leverte Atea Norge en omsetning på nærmere NOK 2,4 milliarder, noe som er en nedgang på 5,3 %. Resultatet for fjerde kvartal ble på NOK 108 mill. Nedgangen forklares i hovedsak av at Atea Norge hadde unormalt sterkt kvartal i 2022 grunnet post-covid-effekter.

Kåret til Norges mest bærekraftige selskap

Ved årsskiftet ble Atea kåret til et av verdens 100 mest bærekraftige selskaper av den prestisjetunge Corporate Knights Global 100 Index, for tredje år på rad. I år havnet Atea på topp blant de norske selskapene og på 41. plass totalt, en ny rekord for selskapet.  

– Denne prisen er en stor annerkjennelse. Kåringen forteller oss at vi er på riktig vei i arbeidet med å snu IT-bransjen til å bli mer bærekraftig. Samtidig er det en rekke utfordringer som må løses i årene fremover for at vi skal nå klimamålene. Som Norges største IT-selskap, ser vi dette som vårt samfunnsansvar, et ansvar vi tar både fordi vi vil og fordi vi kan, sier Saxrud.

Høyest kjennskap i markedet for konsulenttjenester

Tall fra Konsulentguiden viser at Atea nå har blitt det mest kjente selskapet i det norske markedet for konsulenttjenester. Atea oppnår en score på 73%, noe som er over 6-prosentpoeng foran nummer to på listen. Samtidig gjør Atea et byks på listen over «opplevd kundeverdi».
– Som Norges største IT-selskap, er vi tilfredse med at mange kunder opplever stor verdi med å samle flere tjenester hos oss. Det er grunn til å tro at i usikre tider velger stadig flere kunder trygge IT-leverandører, sier Saxrud.

AI og skytjenester

Det forrige året øker salget av skytjenester med 14 %, og trenden med at flere selskaper flytter sine data opp i skyen fortsetter for Atea.  

– Vi er inne i en tid der mange virksomheter står på startstreken for å ta i bruk AI-løsninger i sin virksomhet. Vi opplever at flere virksomheter ser behovet for bedre tilgang til sine data i skyløsninger, noe som er helt avgjørende for å kunne utnytte potensialet i teknologien, forteller Saxrud.

Copilot fra Microsoft ble tilgjengelig for norske virksomheter på slutten av fjoråret, og er en av AI-tjenestene som Atea har stor tro på framover.  
– Vi opplever at mange virksomheter er nysgjerrige på hvilke muligheter som ligger i Copilot. Vi tror potensialet for økt kundeverdi er stor hvis dette rulles ut på riktig måte i virksomhetene, sier Saxrud.

Kontaktinformasjon 

Ole Petter Saxrud, adm. direktør Atea Norge, mobil (+47) 993 10 922 
Christian Brosstad, kommunikasjonsdirektør Atea Norge, mobil (+47) 970 80 686