Atea Norge fortsetter veksten på sky og programvare i 3. kvartal 2022
- Den store etterspørselen i markedet etter skykompetanse og programvare fortsetter også i dette kvartalet. Dette er viktige komponenter som gir kundene i både privat og offentlig sektor innovasjonskraft, sier Ole Petter Saxrud, adm. direktør i Atea Norge.
I tredje kvartal 2022 leverte Atea Norge en omsetning på nærmere NOK 2,6 milliarder. Dette tilsvarer en vekst på hele 19 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Resultatet ble NOK 88 millioner, som er en økning på tre prosent sammenlignet med 3. kvartal 2021. – Det er gledelig å se at vi har en vekst hos eksisterende kunder og har vunnet nye kontrakter også i dette kvartalet, sier Saxrud.
Solid vekst på programvare og skytjenester
Veksten for Atea Norge fortsetter innenfor kjerneområdene programvare, sky, maskinvare og driftstjenester. – I dette kvartalet vokser vi med hele 25 % på programvare og skytjenester, og 22 % på maskinvare sammenlignet med tredje kvartal i fjor, sier Saxrud. – Utfordringene vi har sett innenfor spesielt maskinvareleveranser på grunn av den sikkerhetspolitiske situasjonen i verden, har løsnet i dette kvartalet. Men det er fortsatt en krevende situasjon med stor back-log.
Et skjerpet trusselbilde
Det blir stadig mer krevende for virksomheter å sikre digitale verdier i en stadig mer utfordrende og kompleks sikkerhetssituasjon.
– Vi lever i en verden som er urolig, der cyberangrepene har blitt hverdagskost og det haster mer enn noen gang å iverksette de rette sikkerhetstiltakene. Vi merker en fortsatt stor etterspørsel på dette området, og et økende behov etter våre tjenester, sier Saxrud.
Det er spesielt tjenesten «Atea SOC+», som blant annet gir virksomheter sikkerhets-overvåking hele døgnet hele året og tilgang til sikkerhetseksperter som kan hjelpe om en hendelse skulle oppstå, som mange kunder velger å ta i bruk.