Til forsiden
28-04-2022

1. kvartal 2022: Atea Norge fortsetter veksten

I dette kvartalet fortsetter den gode veksten for Atea Norge innenfor områdene programvare, konsulent og tjenester. – Det er hyggelig at vi stadig vinner nye kontrakter, og dermed styrker vår posisjon i markedet som en foretrukket digitaliseringspartner for norske virksomheter, sier Ole Petter Saxrud, adm. direktør i Atea Norge. – I tillegg ble vi i januar kåret til et av verdens mest bærekraftige IT-selskaper. Det er vi veldig stolte av.

I første kvartal 2022 leverte Atea Norge en omsetning på nærmere NOK 2,5 milliarder. Dette er en økning på over 13 % sammenlignet med samme kvartal i fjor. Programvareområdet vokser med om lag 55 %, mens tjenestesiden vokser med 10 %. Resultatet ble NOK 45 millioner i dette kvartalet mot NOK 50 millioner i fjor.

Godt utgangspunkt for ytterligere vekst

Programvare og konsulent fortsetter også å vokse i dette kvartalet, og Atea legger opp til en ytterligere satsing for å bli markedsvinner. I begynnelsen av året ble Monica Flo ansatt som leder for programvareområde i Atea Norge. – Vi har høye ambisjoner innen programvare, og jobber kontinuerlig med å utvikle forretningsområdet for å møte kundens behov, sier Saxrud. – I det siste kvartalet har vi vunnet en del nye kontrakter, blant annet med Lånekassen og NAV.

Norges mest bærekraftige selskap

Atea ble i januar kåret til et av verdens mest bærekraftige IT-selskaper i den prestisjetunge bærekraftsindeksen til Corporate Knights. – Vi er ekstremt stolte over å bli anerkjent som et av verdens mest bærekraftige IT-selskaper, og å være blant de 100 mest bærekraftige selskapene. Dette er en enorm anerkjennelse av arbeidet vårt, og vi er veldig takknemlige for dette, sier Saxrud.

Atea har jobbet gjennom flere år for å redusere utslipp, og har oppnådd flere viktige milepæler i sitt arbeid for å bli et mer bærekraftig selskap. Dette inkluderer en ambisiøs bærekraftsplan for 2030 med konkrete bærekraftsmål og en omfattende strategi for hvordan de skal nås.

Sikkerhet i alle tjenester

2022 er også preget av mange cyberangrep mot virksomheter og et skjerpet digitalt trusselbilde i verden.
– Dette gjør at vi opplever en fortsatt økende etterspørsel fra virksomheter på IT-sikkerhetskompetanse og tjenester innenfor IT-sikkerhet, sier Saxrud. Dette området blir stadig viktigere for virksomhetene, og må være en del av grunnmuren i all drift- og tjenesteutvikling.  

 

Christian Brosstad
Christian Brosstad
Kommunikasjonsdirektør
Send e-post til