– I teknologibransjen må du ta ansvar for å holde deg oppdatert
Løsningsrådgiver Robert Popchristov elsker å løse utfordringer for kundene våre med programvare og skytjenester. Men hvordan vet han hva kundene vil ha?
Utdanning og yrkesbakgrunn:
Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon fra det som nå er NTNU Handelshøyskolen. Før jobben hos Atea har jeg jobbet 13 år i retailbransjen, hvor jeg startet som deltidsselger ved siden av studie, og endte opp som daglig leder med totalansvar for egen butikk.
Hva gjør du på jobb?
Jeg arbeider som løsningsrådgiver for software & cloud Ateas region nord. Dette innebærer oppfølging av lisensavtaler og rådgivning for kundene våre, samtidig som jeg bistår våre kundeansvarlige og konsulenter internt i alle spørsmål som er relaterte til lisens og programvare. Jeg har sertifisering innen Microsoft Service Adoption og bidrar også med brukeradopsjon hos kunde på Office365, med særlig vekt på Microsoft Teams og SharePoint. Jeg er også bindeleddet mellom Atea og Citrix for region nord.
”Jeg er nok over middels interessert i forbrukerteknologi.”
Hva kreves av ferdigheter eller egenskaper for å få og trives i denne jobben?
Det kreves en teknologiinteresse for, samtidig som du må ta ansvar for å holde deg oppdatert. Jeg er glad i å lære og elsker å løse utfordringer for kundene våre. Dette får jeg anledning til ved å være nysgjerrig på ny kunnskap, jobbe fremtidsrettet med teknologi, samtidig som jeg nyter godt av et bredt fagmiljø. Innen lisensfaget kreves det at man er strukturert, nøye og faglig oppdatert til enhver tid. Jeg endte opp i Atea fordi jeg hadde hørt mye godt om selskapet, blant annet at ansatte blir tatt vare på, sett og hørt. Jeg ønsket en ny utfordring og kunne bruke de egenskapene jeg lyktes med i tidligere engasjement. Jeg føler at jeg har mye å bidra med, samtidig som bransjeskiftet gir meg en bratt læringskurve i et veldig spennende fagfelt.
Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?
Jeg holder meg faglig oppdatert gjennom tilrettelagte kurs via Atea, faglige seminarer med leverandører og sertifiseringer med dyp faglig tyngde. Jeg er nok over middels interessert i forbrukerteknologi og følger med gjennom aviser, sosiale medier og egen lesing. Når man jobber i en virksomhet som digitaliserer Norge og former det samfunnet vi lever i, er det enormt med best-practice og kunnskap internt, jeg benytter meg av de kloke hodene på kontoret daglig for faglig påfyll.
”Mange kunder ønsker ikke lenger å drifte eller å ha sin egen IT-avdeling.”
Dersom du var fersk student i dag, hvilke fag/studier ville du valgt?
Jeg tror nok jeg igjen ville sett mot økonomi og administrasjon eller markedsføring, da det har gitt meg enormt mye og bred kunnskap, men må innrømme jeg har fått smaken for IT, og ville kanskje med dagens digitaliseringsløp sett på en utdanning innen dette feltet.
Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?
«Alle» ønsker å gjøre noe innenfor skytjenester og digitalisering så dette vil nok være gjengangeren fremover for kundene. Kunden ønsker ikke lenger å drifte eller å ha sin egen IT-avdeling, men ønsker å kjøpe «as a service». Dette vil nok bli enda mer tydelig i tiden framover. Samtidig som lisensavtaleformen blir gjort enklere med sky blir reglene for hva som kan gjøres enda mer komplekse – lisenskompetansen vil bestå framover. Vinnerne på mange områder vil være de som klarer å møte kundene på deres premisser, utnytte teknologi på en nyttig måte samtidig som man behandler og utnytter datamengdene som skapes på en god måte.