Bli kjent med Ole Fredrik
Som Customer Success Manager skal Ole Fredrik være en pålitelig rådgiver og reisepartner for kundene våre. Han sørger for at kundene får den informasjonen, rådgivningen og opplæringen de trenger fra våre fageksperter til enhver tid, og sikrer at de får mest mulig verdi ut av sine investeringer.
Alder: 33
Bosted: Verdalen
Utdanning: Bachelor Dataingeniør
Stillingstittel: Customer Success Manager
Favorittmat: Pad thai
Funfact: Jeg har vært skihopper i 10 år
1. Hva innebærer jobben din?
Som Customer Success Manager er hovedansvaret mitt å sikre at kundene våre får mest mulig verdi ut av sine investeringer. Det er viktig å forstå deres behov og målsetninger, for å best mulig kunne utarbeide en god strategi sammen med kunde for at de skal nå sine forretningsmål. Jeg sørger for at kundene får den informasjonen, rådgivningen og opplæringen de trenger fra våre fageksperter til enhver tid.
Målet mitt er å sikre at kunden adopterer teknologien slik at den blir en naturlig del av deres arbeidsdag. Det er kun på denne måten vi virkelig kan måle avkastningen av investeringen og se verdien den bringer til selskapet. Kundene våre investerer flere millioner årlig i teknologi, og min rolle er å sørge for at disse investeringene ikke bare er kostnader, men at det bringer en god verdi inn i selskapet som gir avkastning i andre enden.
Customer Success handler om å bygge og opprettholde langvarige og verdifulle kunderelasjoner. Customer Success handler også om å være en pålitelig rådgiver og reisepartner for kundene våre.
2. Hvordan er en typisk arbeidsdag?
En typisk arbeidsdag for meg som Customer Success Manager dreier seg mye om analysering av data og kommunikasjon. Jeg følger opp kundene mine ved å gå gjennom suksessplaner hvor vi har definert forretningsmål, KPIer og tidslinje med aksjonspunkter. Videre analyserer jeg kundens data opp imot de definerte målene i planen. Er vi på riktig vei, er progresjonen stoppet opp, hva er i så fall årsaken til det og hvordan kan vi komme på riktig spor igjen? Alt dette for å sikre at vi har fremgangen vi trenger for å nå målet vi har satt sammen med kunde.
I suksessplanen har vi satt datoer for opplæring, installering, workshoper og for neste statusmøte. Det er min jobb å ha nær kontakt med de utførende partene, enten det er tekniske konsulenter, produsent, løsningssalg, kundeansvarlig eller vårt nasjonale Customer eXperience Team.
3. Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?
Jeg tror det vil være økt fokus på personvern og sikkerhet, og at kunder vil forvente bedre og mer omfattende støtte. Jeg tror også at AI og automatisering vil spille en stadig større rolle i kundesuksess, ved å hjelpe med å identifisere og løse problemer raskere og mer effektivt, samt gi mer personaliserte opplevelser for kundene. Til slutt tror jeg at det vil være økt konkurranse i bransjen, og at det vil bli enda viktigere å skille seg ut ved å tilby enestående kundeopplevelser.
4. Hva er dine beste tips for å holde seg oppdatert innen IT-bransjen?
Som en CSM samarbeider jeg mye med tekniske konsulenter, og det er en veldig god kilde til å holde meg oppdatert.
Det er også viktig å lytte til både kunder og fageksperter, være åpen og ta innover seg det som presenteres. Det er uendelig med muligheter innenfor IT, det er over alt og innenfor alle bransjer og yrker.
5. Hva skal til for å lykkes i jobben din?
Jeg mener man burde ha en genuin interesse for at kunden skal lykkes med sine investeringer. For meg er det en stor fordel å ha evnen til å oversette fra ett teknisk språk til ett forretningsspråk. Hvordan skal den tekniske implementasjonen, funksjonaliteten og mulighetene bli til verdi for forretningen? For meg er det utrolig viktig at det som selges inn i en pre- sale fase også realiseres når løsningen blir levert til kunde. Kundens suksess er min suksess!
6. Hva er din største interesse eller hobby?
Klatring og blomster. På fritiden liker jeg å drive med klatring, helst buldring. Jeg har også en lidenskap for blomster. Jeg har hatt min egen grønnsakshage de siste 10 årene og ca. 100 inneplanter.