Bli kjent med: Maryann er strategisk rådgiver i skoleteamet
Maryann Rosenhave er strategisk rådgiver i Ateas skoleteam. Hun skal hjelpe skoleeiere, ledere og lærere til å bruke den teknologien de har tilgjengelig, på en måte som bidrar til å oppfylle skolens store samfunnsoppdrag.
💡 Alder: 50 år
🏡 Bosted: Tønsberg
🎓 Utdanning: Master i molekylærbiologi og bioteknologi fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), rektorutdanning fra Handelshøyskolen BI, og master i Innovasjon og ledelse Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Queensland University of Technology (QUT) i Australia.
👨💻 Stillingstittel: Strategisk rådgiver
🍽️ Favorittmat: «Stack overflow», et bugnende biffsmørbrød med tynne skiver av ytrefilet, fersk mozzarella og en deilig avokado- og tomatsalsa. Det er signaturretten hjemme hos oss.
✌️ Funfact: Står på hodet hver dag og har gjort det siden 1. mai 2020. #aheadstandaday
1. Hva innebærer jobben din?
Som strategisk rådgiver i Ateas skoleteam jobber jeg med mennesker og teknologi i et utdanningsperspektiv. I bunn og grunn handler jobben min om å støtte skoleeiere, ledere og lærere i å bruke den teknologien de har tilgjengelig, på en måte som bidrar til å oppfylle skolens store og sammensatte samfunnsoppdrag. Det dreier seg blant annet om at elevene skal utvikle kunnskap, holdninger og ferdigheter som gjør at de kan mestre livene sine og delta i samfunnet på en aktiv og konstruktiv måte.
Kort fortalt skal skolen ruste barn og unge (og voksne) for en stadig mer uforutsigbar fremtid, inkludert et samfunns- og arbeidsliv hvor det å tåle endringer, takle motgang og å lære hele livet blir svært viktig. For å klare det må skolen tilby elevene relevant og autentisk læring - og teknologi, og ikke minst teknologiforståelse. Det er her jeg og kollegene mine kommer inn og hjelper til med rådgivning, kompetanseutvikling, lederutvikling, strategiarbeid og mye mer, avhengig av hva den enkelte skole, kommune eller fylkeskommune trenger. Det er ofte godt å få et utenfrablikk på egen organisasjon, og få hjelp til å se både de overordnede perspektivene og de avgjørende detaljene.
Å jobbe med kunstig intelligens og påvirkningen det har på samfunnet, er en viktig del av jobben min i disse tider. På dette området er det mange som har spørsmål eller lurer på hvordan de skal forholde seg, og det er ekstra meningsfylt å kunne være med på utviklingen her.
2. Hvordan er en typisk arbeidsdag?
Mine arbeidsdager er veldig varierte, men innebærer ofte å forberede og gjennomføre rådgivning eller aktiviteter for kunder og partnere. Det kan være workshops, presentasjoner eller møter, både fysisk og digitalt.
Jeg bruker også tid på å holde meg oppdatert på utvikling og trender innen utdanning og teknologi, og særlig når det gjelder den lynraske utviklingen innen kunstig intelligens. Det er viktig for å kunne være en god rådgiver for kundene våre. Å utvikle rammeverk, workshops og materialer er også en del av arbeidsdagen min, i tillegg til å bidra til at skoleteamet når ut med vårt budskap og kompetanse. For eksempel har vi begynt planleggingen av neste års skoleutviklingsreise til London og Bett Show i januar 2025. Her vil det temaet være en fremtid preget av samhandling mellom menneske og maskin, med spørsmål om hvordan det påvirker vårt syn på det menneskelige og hvordan vi bør forholde oss til det. Dette er store spørsmål, som jeg gleder meg til å utforske sammen med skolefolk både fra Norge og de andre nordiske landene.
3. Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?
Det er nok ingen priser å vinne for å gjette at de neste årene vil preges av utviklingen innen kunstig intelligens, og at den vil påvirke alle bransjer og deler av samfunnet. Jeg tror vi vil komme til å se stadig nye modeller og store teknologiske fremskritt fra de største aktørene, samtidig som at et stort antall startups og enkle AI-drevne nisjeprodukter vil dukke opp for å raskt forsvinne igjen.
Trenden med å sette AI på eksisterende tjenester for å øke effektiviteten og produktiviteten vil fortsette, slik vi ser med Microsofts Copilot-familie. Blant annet som et resultat av dette tror jeg det er sannsynlig at vi vil se et tydelig skifte i arbeidslivet, hvor mange vil oppleve at arbeidsoppgavene deres blir endret eller at de må gjøre noe med kompetansen sin. Jeg tror vi vil se at alle sektorer vil ta i bruk kunstig intelligens for å nå sine mål.
For den vanlige forbrukeren vil teknologien trolig raskt bli usynlig gjennom å inngå i dagligdagse applikasjoner og tjenester, i både privat og profesjonell sammenheng. Det vil også gjelde tjenester som vi mottar av det offentlige, som er noe jeg er ekstra opptatt av.
Når det gjelder skole og utdanning vil jeg våge å spå at kunstig intelligens vil føre til både strukturelle og pedagogiske endringer på sikt. Jeg blir overrasket hvis vi ikke får større endringer når det gjelder eksamensordningen og at den tradisjonelle vurderingspraksisen står for fall (på overtid). Det er en gylden anledning akkurat nå til å se konstruktivt kritisk på egen pedagogisk praksis og gripe muligheten til å utvikle den på nytt i profesjonsfellesskapene. Og forhåpentligvis vil det også gjøre opplæringen mer autentisk, oppdatert og relevant for de som mottar den.
4. Hva er dine beste tips for å holde seg oppdatert innen IT-bransjen?
Å være nysgjerrig! For meg er LinkedIn den viktigste arenaen for å holde meg orientert og fange opp hva som rører seg. Der har jeg et nettverk av ressurser og personer som bidrar med mye aktuelt og interessant, fra utdanningspolitikk til det nyeste innen etisk eller forklarbar AI. Substack er en relativt ny favoritt, og selvfølgelig Youtube når man trenger en informativ video eller to.
I tillegg holder jeg meg med noen utvalgte nyhetsbrev, og følger med på det generelle nyhetsbildet. Og så leser jeg selvsagt bøker, og denne våren har jeg på AI-fronten kost meg med Inga Strümkes glitrende håndverk Maskiner som tenker, og Ethan Mollicks engasjerende og tankevekkende Co-Intelligence: Living and Working with AI. Begge anbefales på det varmeste for alle som vil forstå litt mer om hvordan teknologien påvirker samfunnet og hvilke konsekvenser det kan ha.
5. Hva er du mest stolt av å ha oppnådd?
Jeg er kronisk nysgjerrig og liker å utfordre meg selv. Jeg er stolt av å ha tatt noen modige valg i løpet av livet, som har ført meg innom flere fagfelt og større karriereskifter. Jeg har meldt meg på i alle sammenhenger hvor jeg har tenkt at jeg kan være til nytte og lære noe nytt. Den innstillingen har gitt meg mange muligheter og erfaringer - fra molekylærbiologisk forskning til undervisning og ledelse – og en runde nummer to som utvekslingsstudent, i Australia høsten 2022. I tillegg har jeg fått oppleve mange ulike menneskemøter og blitt kjent med mennesker med helt andre utgangspunkt og erfaringer enn meg. Det er utrolig verdifullt! Jeg er også fornøyd med å ha fullført en master i et nytt fagfelt, innovasjon og ledelse, med et forskningsarbeid som tok for seg mangfold og inkludering i et innovasjonsperspektiv. Den forsvarte jeg i slutten av februar i år, og det er et felt jeg brenner for og mener er svært viktig for vår felles fremtid.
6. Hva er din største interesse eller hobby?
Selv om jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi, så trives jeg kanskje aller best helt uten Wifi og 5G på tur med sekk og telt på vidda – eller litt mer kortreist i hengekøye under åpen himmel på ved stranden eller en høyde i nærområdet. Reiser jeg utenlands må det være for å oppleve menneskene, naturen og kulturen. Vi har hatt noen flotte turer i campervan i Australia og New Zealand, og jeg innrømmer å lengte tilbake dit.
Uansett hvor jeg er, så er det sammen med en god bok. Jeg elsker å lese, og er avhengig av å ha en bok (og minst en på vent) på Kindlen min til enhver tid. Jeg har alltid vært glad i å trene, er instruktør i den ideelle treningsforeningen Friskis og Svettis, og driver ellers aktivt med yoga. Som bildet viser, er det noen ganger mulig å kombinere flere interesser og perspektiver samtidig!