Bli kjent med Mari Schønborg i Atea
Mari Schønborg falt pladask for IT-bransjen, og kan ikke tenke seg å jobbe med noe annet. Nå leder hun teamet som skal sørge for at Ateas kunder får en friksjonsfri arbeidshverdag.
Kommunikasjonssjef
Utdanning og yrkesbakgrunn?
Jeg har alltid vært fascinert av hva som motiverer og driver menneskers adferd. Jeg begynte først på sosiologistudiet, før jeg senere endret litt kurs og fullførte min utdanning innen internasjonal ledelse. Etter studiene jobbet jeg noen år med ledelse i hotellbransjen, før jeg litt tilfeldig ramlet inn i IT-bransjen mellom et opphold i Afrika og Sør-Amerika. Jeg falt pladask for en innovativ og engasjerende bransje som hele tiden er i endring. I dag kan jeg ikke tenke meg å jobbe med noe annet.
Hvordan er jobben din?
Jeg begynte som løsningsrådgiver i Atea i 2019, og har jobbet mye med brukeradopsjon og digitaliseringsprosjekter. Disse prosjektene handler i stor grad om å hjelpe våre kunder med å forstå de ansattes behov, og å tilrettelegge for at organisasjonen tar i bruk IT-verktøyene de har på en fornuftig måte.
I høst overtok jeg ansvaret for Digital Workplace-teamet, som består av løsningsrådgivere innen flere felt, som sammen hjelper kundene våre med å skape en friksjonsfri arbeidshverdag for sine ansatte. Dagene er svært varierte og inkluderer alt fra å utarbeide strategier, til kundemøter og utviklingssamtaler.
Hva kreves av egenskaper for å trives i denne jobben?
Man må like å ha mange baller i luften samtidig og være opptatt av menneskene rundt seg. Min hovedoppgave er å tilrettelegge for at teamet mitt kan lykkes med å nå sine mål, samt å utnytte synergiene som finnes på tvers av fagene. Det er litt forskjellig hva hver enkelt trenger fra meg, men jeg mener det alltid er viktig med god og åpen kommunikasjon, og så ønsker jeg å bygge videre på Ateas tilbakemeldingskultur.
Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?
Jeg har et nettverk av kollegaer, kunder og partnere som er flinke til å dele erfaringer og artikler. I tillegg har jeg flere gode læringsverktøy i Atea. I år har jeg også fått med meg flere arrangement enn normalt - i og med at de går virtuelt. Vårt eget Atea Community er i gang, og jeg fått med meg flere spennende sesjoner fra byene i Nord og ser frem til fortsettelsen utover høsten.
Dersom du var fersk student i dag, hvilke studier ville du ha valgt?
Siden jeg er svært interessert i møtet mellom mennesker og teknologi, ville jeg nok valgt noe innenfor IT eller organisasjonspsykologi - eller kanskje begge deler!
Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?
Innenfor mitt felt, Digital Workplace, vil vi nok merke mye til den "nye normalen», gjennom at bedrifter i større grad åpner for at deres ansatte kan jobbe fra andre steder enn kontoret. Dette fører til at det settes større krav og forventninger til sikkerhet, brukervennlighet og opplæring.
Personlig følger jeg spent med på utviklingen innen Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR), og da spesielt rettet mot helse og utdanning. Det er virkelig inspirerende å jobbe med digitalisering av våre kunders virksomhet. Nå er det plutselig mulig å hente inn spisskompetanse, gjennomføre opplæring og drive prosjekter på tvers av landegrenser med verktøy og løsninger som er tilgjengelig for alle.