Bli kjent med Karianne i Atea
Karianne Takle Fjeld i Atea hjelper virksomheter med å utnytte mulighetene som ligger i teknologi.
Utdanning og yrkesbakgrunn?
Jeg begynte å studere som 18-åring rett fra videregående, og har en bachelor fra Handelshøyskolen BI i markedskommunikasjon. Før jeg begynte i rollen som Account Manager har jeg jobbet som markedsansvarlig, prosjektleder og de ti siste årene som selger.
I studietiden sjonglerte jeg flere jobber og lærte meg å bli god på planlegging og struktur. Den røde tråden i alle mine jobber opp igjennom er menneskelige relasjoner og samhandling.
Hvordan er jobben din?
Som Account Manager (AM) skal man ha overordnet kontroll med kunderelasjon, samt lede og koordinere laget i Atea med flinke med medarbeidere. Det er min jobb å inspirere og utfordre om hvordan teknologi kan understøtte bedriftenes forretning, og ikke minst holde i prosjekter og relasjoner i hele organisasjonen. Vi skal tilføre kundene våre en verdi slik at de anser oss som en av sine viktigste samarbeidspartnere. Uansett hvilken bransje kundene våre tilhører, er det en fellesnevner at virksomheter er avhengig av teknologi. Her ligger det svært mange muligheter. Vi skal rett og slett bistå med teknologisk forretningsutvikling.
Hvorfor valgte du Atea?
Jeg valgte Atea fordi det er et av Nordens største teknologiselskaper og det mest fremoverlente selskapet i markedet. I tillegg er Atea en av de største salgs- og teknologibedriften i Bergen med et helt unikt miljø.
Allerede på intervju ble jeg kjent med kulturen, og jeg forsto raskt at det er et stort fokus på menneskene som jobber her. Jeg ble imponert!
I tillegg befinner vi oss midt i en pandemi og jeg har sett at digitaliseringstakten i samfunnet har økt med mange år på kort tid. Denne spennende teknologiske fremtiden ønsket jeg å bli en del av.
Er det utfordrende å starte i ny jobb under koronapandemien?
Det å starte i ny jobb under en pandemi og være på hjemmekontor går overaskende bra. Jeg har hatt nesten ett år med hjemmekontor i min forrige jobb, og er vant med å strukturere dagene. Nå kan man klikke seg inn og ut av møter gjennom hele dagen og man blir sånn sett mer effektiv. Men, jeg må legge til at jeg er litt lei av to dimensjonale mennesker, og av og til får jeg et anfall av «brakkesyke». Jeg må også legge til at jeg gleder meg veldig til å kunne dra i fysiske kundemøter igjen og få nye impulser. Det er nok vi alle sulteforet på gjennom året.
Hva skal til for å lykkes i jobben?
Jeg tror man må ha god struktur og kunne se helhetsbilde fra «fugleperspektiv». Det er samtidig viktig å være nysgjerrig og lytte til kundene. Det er også viktig å hele tiden være «på», sulten på å lære seg noe nytt og oppdatere seg på hva som skjer i kundene sin bransje.
Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?
Podkaster er en helt fantastisk måte å holde seg oppdatert på, enten det er innen teknologi eller kundene våre sine bransjer. I tillegg så har vi interne kurs som alle i Atea gjennomfører. Slik får vi på plass felles terminologi og samme måte å jobbe på. Vi har også en digital portal som oppdateres jevnlig med kurs. Generelt sett har Atea stort fokus på utvikling, delingskultur og det å spille hverandre god er forankret i hele organisasjonen.