Årets sommerstudenter i Trondheim
I år har vi hatt fem sommerstudenter på kontoret vårt i Trondheim. Årets oppgave gikk ut på å utvikle en HR-chatbot basert på Ateas personalhåndbok ved hjelp av Azure OpenAI.
🎓 Andreas Marken (21 år) har utdanning i Industriell Økonomi og Teknologiledelse fra NTNU Trondheim, med spesialisering innen kunstig intelligens (starter 4.året til høsten).
🎓 Kjersti Kvistad Dengerud (26 år) har utdanning i Fysikk og Matematikk fra NTNU Trondheim, med spesialisering innen statistikk og maskinlæring (starter 5.året til høsten).
🎓 Maja Ravlo (29 år) har utdanning i Information and Technology Management fra University of Tampa, Florida, USA, med spesialisering innen Cyber Security (starter 2.året på masteren til høsten).
🎓 Henrik Raaen Bø (24 år) har utdanning i Industriell Økonomi og Teknologiledelse fra NTNU Trondheim, med spesialisering innen kunstig intelligens (starter 4.året til høsten).
🎓 Emilie Kjeldsberg Sivertsen (25 år) har utdanning i Datateknologi fra NTNU Trondheim, med spesialisering innen kunstig intelligens (starter 4.året til høsten).
Hvordan er det å være sommerstudent i Atea?
Kort oppsummert; Gøy og lærerikt. Oppgaven er åpen, noe som gir oss mulighet til å utforske det vi selv synes virker interessant. Tross ferietider har vi tilgang til mange ressurser i form av engasjerte ansatte som er villige til å gjøre alt fra å svare på spørsmål til å slå an en prat og spille shuffleboard med. Det er givende å kjenne på at det vi lager faktisk skaper verdi for de ansatte i bedriften, og at det ikke bare skal legges i en skuff etter vi har holdt presentasjonen. En god kultur for læring, og en spennende oppgave har gjort det å være sommerstudent i Atea til en tipp topp opplevelse.
Fortell litt om årets sommerprosjekt.
Årets sommerprosjekt hadde som mål å utvikle en HR-chatbot basert på Ateas personalhåndbok ved hjelp av Azure OpenAI. Chatboten skal hjelpe ansatte med å få svar på HR-relaterte spørsmål, og bidra til å effektivisere arbeidshverdagen for både HR-personell, ledere og øvrige ansatte. I tillegg er det utviklet en PowerBI-rapport som skal fungere som et analyse- og strategiverktøy for bruken av chatboten.
Sommerprosjektet går ut på å identifisere sårbarheter innen sikkerhet, ytelse og etikk ved løsningen. I arbeidet gjennomfører vi en ROS-analyse, brukertester og Red Teaming av løsningen. Videre ser vi på endringer, tiltak og ønsker som kan forbedre chatboten til Ateas formål. Underveis vurderer vi også den økonomiske merverdien av chatboten på 3-5 år sikt gjennom en investeringskalkyle og estimat fra ansatte i Atea. Sommerprosjektet avsluttes med en presentasjon av funn for ledelsen og andre interssenter i Atea, i tillegg til en rapport med mer detaljer om funnene.
Hvordan er arbeidshverdagen som sommerstudent?
Dagen starter i åttetiden med et morgenmøte der vi legger planen for dagen, og får diskutert eventuelle problemstillinger i plenum. Det følges som regel opp med en morgenkaffe og en vits for dagen. Dagen blir en miks av møter, dialog med ansatte, og individuell jobbing. Rundt lunsjtider har vi av og til tatt turen rundt på kontoret og overfalt en stakkars ansatt ved å stille en haug med spørsmål om hva de driver med i avdelingen deres. Vi blir heldigvis alltid godt mottatt, og de ansatte er mer enn villige til å svare med et smil om munnen. Vi er heldige som får lunsj sponset av Atea i Norges kanskje beste kantine (?). I totiden sniker det seg daglig inn en obligatorisk shuffleboard runde, ofte i kombinasjon med litt kakao, for å unngå den typiske knekken i totiden. Vi drar hjem i firetiden, og har mulighet til å benytte oss av treningsfasilitetene på huset etter jobb.
4. Hva har dere lært av å jobbe med prosjektet? Vi har lært mye om hvordan Atea fungerer gjennom presentasjoner fra ledere, og om hvor mye Atea faktisk jobber med. Det er noe av interesse for alle. Vi lærte blant annet at Atea er i verdenstoppen når det gjelder bærekraftsrapportering. Det virker kanskje som et litt tørt tema, men gitt størrelsen til Atea tyder det på at bedriften har kontroll på dataen sin, og intern kultur om å ta ansvar for det man leverer.
Generativ AI er i vinden, og det har derfor vært gøy å gjøre et dypdykk i hvordan det er å implementere i praksis. Gjennom teknikken RAG har vi lært om vektorsøk, bruk av skytjenester, og hvilke begrensninger som eksisterer knyttet til integrering av språkmodeller i tekniske løsninger. Det iterative aspektet ved analyseverktøyet i form av PowerBI-rapporten har gitt oss et nytt perspektiv på hvordan man kan lage og justere tekniske løsninger etter brukernes behov. Til slutt har vi lært mer om hvilke hensyn og vurderinger bedrifter som Atea må ta i utviklingen av et produkt. Det gjelder spørsmål om sikkerhet og etikk, i tillegg til spørsmål knyttet til økonomi, som hva et slikt produkt faktisk koster å rulle ut til de ansatte.
Hvordan tror dere AI vil påvirke arbeidsplasser og arbeidsoppgaver i IT-bransjen?
Vi tror AI vil bli et støtteapparat, på samme måte som en kalkulator eller et verktøy som Excel tillater ansatte i bransjen å nå svarene de leter etter raskere. Akkurat nå virker det som utviklingen av AI har flatet litt ut, og at flere verktøy, som agentiske systemer, befinner seg i en modningsprosess. Vi tror områdene som kommer til å hente mest verdi fra generativ AI de neste årene vil være de som klarer å se hvilke oppgaver som spiller på styrkene til AI. Det vil si litt tørre, klart definerte oppgaver, som å gå gjennom og forstå store mengder data, eller oppgaver der resultatet uansett skal vurderes av mennesker, som å skrive førsteutkast til tekster eller annen dokumentasjon. Det som virker tydelig, er at de som klarer å integrere bruk av AI effektivt i arbeidsplassen kommer til å sitte med et forsprang i forhold til resten av bransjen.
Selvfølgelig eksisterer jo drømmen om AGI, der man overlate alt av oppgaver til AI. Det er fortsatt uklart om vi noen gang kommer oss dit, og det kan vise seg at AGI-forskning blir den nye fusjonsforskningen, alltid 20 år unna.
Hva gjør dere for å holde dere oppdatert på IT-bransjen?
Vi benytter oss av mange ulike kanaler for å lære om hva som er nytt i bransjen. For noen er Youtube, med kanaler som Fireship, en god måte å følge med på bransjen internasjonalt. Artikler på Medium eller daily.dev, eller nyhetsbrev fra kjente enkeltindivider er også noe vi bruker til å dykke ned i det vi er interessert i. Noen av oss bruker også nettkurs, som de fra Deeplearning.ai for å henge med på det nyeste innen AI. For bransjen i Norge bruker noen av oss nyhetsartikler, for eksempel bransjerettede sider som Kode24. Til slutt er det veldig vanlig for oss å diskutere det man har lært med venner, og slik får man både delt og lært av hverandre.
Hva synes dere er det mest spennende med IT-bransjen?
Det mest spennende med IT-bransjen må være den konstante utviklingen. Det er alltid noe nytt å lære, og nye problemer som må løses. Skalering er også et viktig aspekt. Det er spennende å jobbe med noe som skaper verdi og hjelper folk, og der er IT-bransjen i en unik posisjon i og med at man kan utvikle løsninger som kan hjelpe langt flere enn man kunne gjort som enkeltperson. Til slutt, så knytter det også folk sammen på tvers av industrier og landegrenser. Man snakker et felles språk med andre i bransjen, selv om de jobber i andre industrier eller land. Det skaper et stort nettverk, og gjør at man har lettere for å holde seg oppdatert på hva som skjer i bransjen globalt.
Hvorfor ønsket dere å bli en del av sommerprosjektet i Atea?
Først og fremst for å lære mer om Atea, hva de egentlig jobber med, og hvilke muligheter som finnes. Arbeidserfaring er alltid ønskelig, og en interessant stillingsbeskrivelse som Atea sin motiverte selvfølgelig litt ekstra. Implementering av kunstig intelligens, spesielt i arbeidsplassen, virket spennende, og matcher både studieprofilen og interessene til alle i sommerprosjektet. Det å kunne jobbe med noe som er på dagsordenen for mange i bransjen virket også veldig kult og midt i blinken for samtlige av sommerstudentene.