Reisebrev fra Gartner-konferansen: - Kunstig intelligens blir allemannseie
Gartner Data & Analytics Summit gjennomføres i London i disse dager og Atea er selvfølgelig tilstede. Konsulentleder Harry Ljosland og seniorkonsulent Christer Eikrem de Lange har skrevet reisebrev fra konferansen.
Atea har hatt et langvarig partnerskap med Gartner, og i år deltar denne gang med to representanter på konferansen. Tilsammen på konferansen er det 1600 ledere og utøvere innen fagfeltet data analytics fra hele verden. Arrangementet består av tre fulle dager med interessante foredrag og demonstrasjoner fra leverandører og deres kunder, samt spennende keynotes, ved Gartner og tidligere leder for magasinet Wired, David Rowan.
Sammen med ekspertene diskuteres trender og utviklingen innen data analytics. Det er også flere deltakere fra norske firmaer som er tilstede. Det er veldig hyggelig å kunne møte sine kunder til faglige diskusjoner i et litt annet miljø enn vanlig.
Fremtidens trender og fokuset på tillit, mangfold, kompleksitet og datakyndighet er sentrale temaer som kommer tydelig frem på konferansen. Foredragsholderne tegner et spennende bilde av en verden på vei inn i en teknologisk revolusjon der kunstig intelligens blir allemannseie. Dette bringer med seg både nye muligheter, men også nye utfordringer.
Man bør starte sine prosjekter med et fokus på hvilket forretningsutbytte man ønsker å oppnå. Deretter sette en sterk datamessig grunnmur basert på kvalitative datakilder. Flere har også vært innom viktigheten av inkrementell og skalerbar tilnærming til sine prosjekter, slik at det leveres resultater som man senere kan bygge videre på. Det er også veldig oppløftende å se at det er et sterkt fokus på etikk knyttet til de nye teknologiene som kunstig intelligens, og hvordan man kan tilfredsstille kravene i det nye GDPR-direktivet.
Man må se endringene og mulighetene raskere enn markedet, og agere raskere på disse endringene enn dine konkurrenter. Det legges frem at veien for å oppnå suksess er gjennom bruk av big data og kunstig intelligens som gir organisasjonen innsikt i sin forretning og hvordan de på best mulig måte kan gi en god kundeopplevelse.