Til forsiden
28-11-2022

Hjelp, jeg har blitt nettsvindlet

Hva gjør du om du har blitt nettsvindlet? Her er fire gode råd.

Thomas Tømmernes
Leder for IT-sikkerhet
Thomas Tømmernes

Dette innlegget ble publisert først i Nettavisen.

Julen nærmer seg, og vi står midt oppi juleshopping. Black Friday har fristet med lokkebiffer i fleng og man får senebetennelse i pekefingeren på grunn av alle de spennende tilbudene vi klikker på.

På grunn av algoritmene i søkene dine har også markedsførerne lært seg å presentere kampanjer med stor treffsikkerhet. Mange nettsteder frister med ekstra store rabatter med korte tidsfrister for at man skal bestemme seg raskt for å trykke «Ja, takk».

Mulighetene er mange, fristelsene er enorme, og midt oppi dette lurer det en haug med kriminelle som har lagt ut agnene sine.

Mange blir lurt

De trenger ikke engang være særlig smarte eller kunne mye om IT. For før eller senere er det noen som søker på «Salg Uggs» eller «PlayStation 5», havner på en falsk nettside og vipps så har du gitt fra deg alle opplysningene de trenger for å misbruke kortet ditt.

Du kan sammenligne de kriminelle med gjedda i sivet, og du er den lille abboren.

300.000 nordmenn har det siste året blitt lurt av falske nettbutikker, viser tall fra Klarna. Både politiet og Forbrukertilsynet har gode tips til forhåndsregler du bør ta på nett for å unngå nettsvindel.

Men hva gjør du hvis ulykken allerede er ute?

1. Kontakt banken din

Hvis du blir utsatt eller mistenker nettsvindel, bør du starte med å kontakte banken din. Hvor rask du er til å kontakt banken er helt avgjørende for å sikre at du får tilbake pengene dine. De kan hjelpe deg med å spore opp transaksjonen og sikre at pengene ikke ender opp i lommene til de kriminelle.

Er du for treg på avtrekkeren og pengene allerede er overført, så vil banken gjør en vurdering av om du har rett til å få en erstatning.

Hvis du også har forsikring, bør du kontakte forsikringsselskapet for å sjekke om avtalen din dekker nettsvindel.

2. Bytt passord

Har du laget deg en brukerkonto på en falsk nettbutikk, så har du forhåpentligvis ikke benyttet samme passord som du har på andre nettsteder. Men har du det, er det lurt å skifte passord for sikkerhets skyld.

Og for all del, unngå å lage passord som er enkle å gjette som «123456» og «passord». Bruk heller gode kombinasjoner av ord som du husker og bruk spesialtegn.

3. Anmeld saken

Nettsvindel bør anmeldes til politiet så raskt som mulig. For at de skal kunne hjelpe deg best mulig bør du sikre deg dokumentasjon av for eksempel overføringer, dialog med svindlere og falske nettsider. Ta gjerne kontakt med politiet for å sjekke hva de trenger av informasjon hvis du er usikker.

I tillegg kan en anmeldelse bidra til å stoppe de som allerede svindler. Kanskje er dette kriminelle som politiet allerede har i kikkerten, og som du gjennom din anmeldelse kan være med å stoppe andre fra å bli svindlet på nett.

4. Ikke skam deg

Det finnes mange eksperter som gir formaninger om hva du skal se etter for å ikke bli lurt. Men alle vet jo at det går fort i hverdagen og det ikke er lett å ta alle forhåndsregler.
Svindlerne er grisesmarte og alle kan gå fem på. Det handler ikke om at du er en dust, men mest at du har vært uheldig og har blitt et offer.

Vi prater ofte om ordet «cybershame», som blir brukt om folk som ikke tør å stå frem i frykt for å bli latterliggjort etter å ha blitt et offer for datakriminelle. Ikke vær redd for dette, alle kan som sagt bli lurt, og det handler som oftest om at de kriminelle har klart å gjøre noe uforventet.

Vær med å dele dine opplevelser. Dette er med på å gjøre at enda flere står frem og bekjemper datakriminaliteten.

Inntil skrivelysten tar meg igjen, hjelper jeg til som best jeg kan med å spre sikkerhetsbudskapet.