Mener skoler bommer når de skal digitalisere
Prosjektleder for nettbrettsatsingen i Bærum kommune, Christian Sørbye Larsen, mener det er spesielt én årsak til at Bærum-skolen har kommet så langt med digitalisering.
I den nyeste episoden av tech-podkastserien «Teknologi. Av og for mennesker» laget av Oslo Business Forum og Atea tar Sørbye Larsen lytterne tilbake til da Bærum kommune startet det han omtaler som et prøve-og-feile-prosjekt gjennom skoleåret 2012-2013.
– Det begynte med noen få begrensede piloter og så har det gradvis blitt rullet ut infrastruktur, enheter og opplæring – full pakke. Noe av nøkkelen til at vi har kommet så langt er at vi prøver å se det store bildet. For det verste man kan gjøre er bare å distribuere ut noen nettbrett eller PC-er, sier Sørbye Larsen.
”– Det er bare én ting som er dyrere enn kompetanseheving, og det er ingen kompetanseheving.”
Han poengterer at innkjøp av utstyr som nettbrett og PC-er utgjør kun 20 prosent av totalkostnaden ved en slik digitaliseringssatsning, mens oppfølging, drift, opplæring og kompetanseheving hos dem som skal bruke utstyret, primært lærerne, utgjør 80 prosent.
– Vi har hele tiden styrt etter et mantra om at det bare er én ting som er dyrere enn kompetanseheving, og det er ingen kompetanseheving. Det handler om en kontinuerlig prosess og det å ha planer og strategier for hva vi vil at kompetanseheving skal bestå av, sier han.
Elisabeth Palmgren, tidligere rektor ved Teglverket skole, en foregangsskole for bruk av digitale læringsmidler, er gjest i den samme episoden. Hun mener i likhet med Sørbye Larsen at mange skoler går i en felle når løsningen på å heve den digitale kompetansen hos elevene kun blir å kjøpe inn teknologi.
– Man må også endre tilnærmingen til læring når man får nye verktøy. Altfor mange fortsetter bare som før, og det er ofte da det går litt gærent. Da tilfører ikke teknologien noe nytt eller noe ekstra, i verste fall så har det negativ påvirkning på læring for elevene, sier Palmgren, som nå er rådgiver for skoleutvikling i Atea.