Valgfrihet gir fornøyde ansatte
Vil du gi mer fleksibilitet til dine ansatte, og samtidig frigjøre tid for IT-avdelingen? Da er tjenesten “Det frie valg” noe virksomheten din bør vurdere.
Apple eller Android, PC eller Mac? Dagens arbeidstakere har stadig høyere forventninger om å kunne velge det arbeidsverktøyet de trives best med. Som arbeidsgiver blir det derfor viktigere og viktigere å kunne tilby fleksible løsninger for valg av utstyr.
– Konkurransen om de beste hodene er sterk i mange bransjer. Derfor er valgfrihet innen digitale arbeidsverktøy, som PC, mobil, hodetelefoner, mus og tastatur, ofte viktig for å være konkurransedyktig som arbeidsgiver. Vår erfaring er også at valgfrihet gir mer fornøyde og produktive ansatte, sier Hanne Beate Klemsdal, ansvarlig for “Det frie valg” i Atea.
Selvbetjening er løsningen
Å håndtere IT-utstyr kan være svært ressurskrevende for virksomheten. Ved å gjøre sluttbrukerne selvbetjente vil IT-avdelingen få frigjort tid som kan brukes på egen kjernevirksomhet.
– “Det frie valg” løser dette. De ansatte får frihet til å velge det utstyret de trives best med, samtidig som presset på IT-avdelingen lettes, sier Klemsdal.
Men hva er egentlig “Det frie valg”?
Kort forklart er det en selvbetjeningsportal der den ansatte selv kan bestille utstyret de ønsker, ut ifra et regelverk som virksomheten bestemmer. Atea gjør sortiment og betingelser enkelt tilgjengelig i portalen, og bestillingen utføres av den ansatte selv.
– Det er ikke bare IT-avdelingen som sparer tid. Portalen gjør bestillingsprosessen mer effektiv også for den ansatte, sier Klemsdal.
Les guiden vår: Den gode digitale arbeidsplassen.
Skreddersy utvalget
I portalen kan du som arbeidsgiver enkelt sette opp regler for hvor ofte det er mulig å bytte utstyr, hvilke betingelser som gjelder for den enkelte ansatte og tilpasse disse reglene til ulike behov i organisasjonen.
– Virksomheten kan gi det samme tilbudet til alle, men det er også mulig å tilby ulikt utstyr ut ifra hva de forskjellige ansatte jobber med. En utvikler trenger kanskje en kraftigere datamaskin enn en som jobber i administrasjonen, forklarer Klemsdal.
Portalen åpner også muligheten for at ansatte kan velge oppgradert utstyr – ved å betale for dette selv. Hvis en ansatt ønsker seg en ekstra kraftig PC eller mobil, er det mulig å betale differansen selv, enten direkte i portalen eller via lønnstrekk.
– Kanskje har du en ansatt som er opptatt av fotografering. Selv om smarttelefonen hun får fra bedriften er mer enn tilstrekkelig for arbeidsrelaterte oppgaver, drømmer hun om en nyere modell med et mer avansert kamera. Gjennom “Det frie valg” kan den ansatte oppgradere til den telefonen hun ønsker seg mest, sier Klemsdal.
Reduserer behovet for interne ressurser
Tilbakemeldingene fra kundene er svært gode. Norsk Helsenett (NHN), som drifter IT for 5-6000 ansatte hos blant annet FHI, Helsedirektoratet, Pasient- og brukerombudet og Helfo, forteller om økt effektivitet og en styrket posisjon som arbeidsgiver.
– Å ta i bruk “Det frie valg” har ikke bare forenklet håndteringen av digitalt arbeidsutstyr, men det har også redusert behovet for ressurser, fra tre til ett årsverk, sier Rolf Berg Børseth fra Norsk Helsenett – og fortsetter:
– Men, den største fordelen er uten tvil hvordan det styrker posisjonen vår som en attraktiv arbeidsgiver. Muligheten for å tilby de arbeidsverktøyene de ansatte ønsker, er avgjørende for å tiltrekke og beholde talent.
Klemsdal mener andelen innkjøp som går via regelstyrte selvbetjeningsportaler som “Det frie valg”, kommer til å fortsette å øke.
– IT-avdelingene liker det fordi de får frigjort tid til å gjøre andre ting, mens de ansatte liker valgfriheten og det å kunne bestille selv, sier hun.
Som en av flere tjenester innen livssyklushåndtering, kan “Det frie valg” også integreres med andre tidsbesparende løsninger, slik som Atea Enrollment Service. Med Atea Enrollment Service leveres IT-utstyret direkte til dine ansatte, som kan ta det i bruk med en gang, uten at det må pakkes ut og klargjøres av IT-avdelingen først.
Programvare, tilganger og virksomhetens regelverk er satt riktig fra dag én, og Atea tar ansvar for oppdateringer og vedlikehold gjennom hele levetiden. Dette gir bedre kontroll og mer sikkerhet, og en bedre arbeidsflyt for dine ansatte.
Hva er “Det frie valg”?
En selvbetjeningsportal fra Atea som lar ansatte velge og bestille sitt eget digitale arbeidsutstyr.
Hvordan fungerer det?
Ansatte kan bestille utstyr basert på et regelverk og et sortiment avtalt mellom Atea og virksomheten din.
Fordeler for ansatte:
Større frihet til å velge utstyr som passer arbeidsform og preferanser. Dette gir bedre trivsel og øker produktiviteten.
Fordeler for arbeidsgiver:
Reduserer belastning for IT-avdelingen. Gir god kontroll og bedre sikkerhet for virksomheten.
Tilpasset til hver rolle:
Du kan tilby forskjellig utstyr basert på ansattes rolle og behov. For eksempel kan en utvikler få en kraftigere datamaskin enn en i administrasjonen.
Mulighet for oppgradering:
Ansatte kan velge å oppgradere eget utstyr ved å betale differansen selv, enten direkte i portalen eller via lønnstrekk
Employer branding:
Å gi de ansatte fleksibilitet i valg av arbeidsutstyr gjør virksomheten din mer attraktiv som arbeidsgiver.