Det er klimavennlig å leie IT-utstyr
Levetiden på arbeidsverktøy har betydning for virksomhetens kostnader og ansvarlighet. En leieavtale kan i mange tilfeller være mer miljøvennlig og økonomisk gunstig enn en tradisjonell investering.
Å leie IT-utstyr er blitt vanlig i Norge. Vi ligger fortsatt bak land som Finland og de baltiske landene, men Atea spår at andelen utstyr som er finansiert gjennom leasing vil øke markant de kommende årene.
– Kort fortalt hjelper vi offentlige og private virksomheter med å finne løsninger for å leie arbeidsverktøy, som PC-er, nettbrett og mobiltelefoner, i stedet for å eie, sier Karine Haugseth, leder for utvikling og salg av finansiering i Atea.
Den mest kjente effekten av å leie fremfor å eie er at du betaler for utstyret per måned eller per kvartal, noe som har en positiv påvirkning på kontantstrømmen i virksomheten. I et mer helhetlig perspektiv gir en leieavtale flere effekter som også påvirker økonomi og miljø.
Les vår guide om klimatiltak og sosialt ansvar
Gir utstyret et liv til
I en leieavtale registreres alt utstyret som leveres til kunden i en database, slik at Atea til enhver tid vet hva du har og når det er nødvendig med en oppgradering. Forsikring av utstyret er også en viktig del av en leasingavtale. Hvis utstyret blir ødelagt eller får en skade, vil forsikringen dekke reparasjon eller erstatning. Utstyret tas tilbake for gjenbruk eller resirkulering når den avtalte leieperioden er over.
– Utstyret kommer vanligvis tilbake i meget god stand. Deretter tar Atea jobben med å slette alt av data og renovere enhetene, før vi selger dem videre. På den måten får utstyret et nytt liv, sier Haugseth.
Dette er selvfølgelig også mulig å få til dersom virksomheten eier utstyret selv, men erfaring viser at det ikke blir gjort i like stor grad. Observasjoner gjennom flere år viser også at utstyr du eier ikke tas like godt vare på som leaset utstyr, og dermed har ikke enhetene samme gjenbrukspotensial.
– Når vi får tilbake utstyr som er kjøpt, er det ofte av veldig dårlig kvalitet. Vi graderer gjenbruksutstyr fra A til D, der leaset utstyr ofte får klassifiseringen A og B, mens kjøpt utstyr ofte ender med en C eller D. Er utstyret klassifisert som grad D, sendes det til resirkulering. For A- og B-utstyr kan vi pusse opp maskinene og sørge for at de får et nytt liv et annet sted, sier hun.
”Ved å forlenge levetiden til arbeidsutstyr, kan vi redusere det samlede fotavtrykket.”
Få virksomheten inn i et bærekraftig handlemønster
For å få til et mer ansvarlig handlemønster er derfor eiendomsretten avgjørende.
– Når Atea eier utstyret har vi i mye større grad kontroll på livssyklusen og kan styre klimaarbeidet bedre. 95 prosent av fotavtrykket til en PC kommer fra selve produksjonen. Ved å forlenge livsløpet, kan vi dermed redusere det samlede fotavtrykket, sier Haugseth.
Hun understreker at mange har gode ordninger for gjenbruk internt i virksomheten i dag, men at potensialet blir mye større ved å bruke Atea, som når ut til et langt større andrehåndsmarked.
– Gjenbruk innad i virksomheten er et veldig positivt skritt, men vi kan ta klimaarbeidet et steg videre. Med internt gjenbruk vil virksomheten sitte med ansvaret selv. I vår modell gjør vi hele jobben, noe som blir mer forutsigbart og virksomhetene hjelpes inn i et mer ansvarlig handlingsmønster, sier hun.
Å leie kan lønne seg økonomisk
Når en virksomhet inngår en leieavtale, kan sluttverdien på utstyret bakes inn i salget. Dette gjør at kundene opplever en rabatt, som er basert på antatt restverdi på utstyret. Mange som vurderer leasing i disse dager, er kanskje bekymret for rentenivået. Men Haugseth kan forsikre om at det fortsatt vil kunne lønne seg å leie foran å eie.
– For det første er det mulig å inngå fastrenteavtaler, om du ønsker forutsigbarhet. I tillegg er det jo verdt å merke seg at pengene du skulle brukt på å kjøpe utstyret, nå i stedet kan investeres – og med gode rentebetingelser. Vi mener at en investering fort kan gi en avkastning som mer enn dekker den økte leieprisen ved eventuelle renteøkninger, sier hun.