Copilot for Microsoft 365 har revolusjonert arbeidshverdagen
– Når du først har begynt å bruke Copilot, er det vanskelig å se for seg et arbeidsliv uten. Vibecke Sundt mener Copilot for M365 har revolusjonert hvordan hun jobber.
– Copilot er et fantastisk verktøy som har forandret måten jeg jobber på, totalt. Det er som å ha en personlig assistent som gjør arbeidsdagene mine mer effektive – og ikke minst mer givende, sier Vibecke Sundt, teknisk spesialist i Microsoft.
Det siste året har hun vært én av de heldige utvalgte som har fått bruke Copilot for M365 – lenge før det ble lansert på markedet.
Mer effektiv og bedre oversikt
– Da jeg først fikk tilgang, startet jeg med å skrive gøyale prompter og prøvde meg frem. På samme måte som da jeg – sikkert i likhet med mange andre – testet ChatGPT for første gang. Men nå som det har gått litt tid, er Copilot blitt en helt naturlig del av hverdagen, forteller Sundt.
Nå tenker hun ikke lenger tenker over at det er Copilot hun faktisk bruker.
– Det føles raskt like naturlig å spørre assistenten om hjelp med å forbedre et avsnitt som det er å be den om å gjøre stavekontroll. Like enkelt, men mye mer tid spart, sier Sundt.
Hun opplever en stor endring i hverdagen. Hun er mer effektiv, samtidig som hun har bedre oversikt og kontroll på arbeidsoppgavene sine. Og det går mye raskere å finne tilbake til informasjon. Du trenger ikke lenger å lure på hvor du hadde noe, du kan bare spørre Copiloten.
Les vår guide til Copilot for M365.
Før og etter Copilot
– Med Copilot blir det ikke nødvendigvis slik at jeg må gjøre mer arbeid. Tvert imot, det lar meg fokusere mer på det som virkelig er viktig. I løpet av arbeidshverdagen min er det mange små, men nødvendige oppgaver som tar tid.
Copilot sparer henne for denne tiden, slik at hun kan bruke den på mer betydningsfulle og viktige deler av jobben. Oppgaver som krever hennes fulle oppmerksomhet og tankekraft.
– Det blir et før og etter Copilot for Microsoft 365. Når du først har begynt å bruke det, er det vanskelig å se for seg et arbeidsliv uten, sier Sundt.
Mulighetene med Copilot for M365 er uendelige, men dette er de fem funksjonene Sundt setter mest pris på:
1. Automatisert oppsummering av møter:
Microsoft nye AI-assisten åpner en helt ny verden når det gjelder oppsummering av møter. Hvis du setter på transkribering i starten av møtet, kan Copilot generere en nøyaktig og konsis oppsummering.
– Dette sparer meg for masse tid, samtidig som det sikrer at jeg ikke går glipp av viktige detaljer. I tillegg til å få en oppsummering, kan jeg stille spørsmål – både underveis i møtet og i etterkant: «Hva sa Kristian om det temaet?» eller «hvilke oppgaver er det vi må følge opp i etterkant av møtet?». Det er helt genialt!
2. Analyse og oppsummering av e-posttråder:
Du har garantert opplevd det. En kollega er syk eller bortreist, og du får beskjed om å overta en oppgave. All informasjonen finnes i lang mailtråd, men det tar en evighet å lese gjennom – samtidig som det er utfordrende å skille hva som faktisk er det viktigste.
– Det å kunne be Copilot om å oppsummere komplekse e-posttråder har vært en game-changer, synes jeg. Jeg får kjernen i kommunikasjonen presentert klart og tydelig.
3. Generering av PowerPoint-presentasjoner:
Ikke bare har Copilot evnen til å omdanne tekst til profesjonelle PowerPoint-presentasjoner, men den kan også bruke virksomhetens PowerPoint-maler. Dette betyr at når Copilot genererer en presentasjon basert på en idé, et sammendrag, eller et dokument, vil den benytte seg av riktige designstandarder og maler.
– Nå starter jeg aldri med et helt tomt dokument lenger, og selv om presentasjonen Copilot genererer sjelden er helt fiks ferdig, gir den meg alltid et veldig godt utgangspunkt. Så kan jeg konsentrere meg om finpussen og de siste detaljene.
4. Få hjelp til å finne dokumenter og informasjon:
Tiden der du frustrert leter et dokument eller fil uten å finne det, er over. Nå kan du i stedet spørre KI-assisten om hjelp, og den vil søke gjennom alt du har tilgang til.
– Jeg stiller bare et spørsmål i Microsoft 365 Chat, og den finner alt jeg trenger fra e-poster, dokumenter og møter. Det sparer meg for mye tid – og ikke minst frustrasjon. Det finnes ikke noe kjedeligere enn å lete forgjeves etter noe.
5. Forslag til svar på e-post
Copilot gjør det enkelt å håndtere omfattende e-postkorrespondanse. Når du leser gjennom en e-post, foreslår den mulige oppfølgingspunkter eller svar, tilpasset konteksten og innholdet i meldingen.
– Dette er en funksjon jeg verdsetter høyt. Når jeg sitter med en kompleks e-post, hjelper Copilot meg å formulere et klart og effektivt svar. Det fungerer overraskende bra, og jeg har selvfølgelig mulighet til å justere forslagene som kommer. Uansett gjør det meg mye mer effektiv i dialog med andre på e-post.