Til forsiden
17-12-2020

Tide inngår et utvidet strategisk samarbeid med Atea

Norges nest største busselskap forlenger driftskontrakten og inngår et utvidet strategisk samarbeid med IT-selskapet Atea om digitalisering og innovasjon. Atea skal levere drift til hele Tide-konsernets IT-plattform.

Einar Vaage, regionsdirektør Atea Region Vest og Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS.

– Vi er veldig glade for at vi får fortsette det gode samarbeidet med Tide. Vi synes det er ekstra stas å kunne levere drift av IT-infrastrukturen til Norges nest største busselskap, som er en så viktig aktør for kollektivtrafikken i landet, sier Einar Vaage, regionsdirektør i Atea Region Vest.

Avtalen som nå er forlenget er omfattende og gjelder drift av IT-infrastruktur til Tide sine over 5000 medarbeidere i Norge og Danmark. Driftskontrakten har i dag en ramme på ca. 7 millioner kroner per år med en varighet på inntil 5 år. Avtalen omhandler også leveranse av klienter, infrastruktur og konsulenttjenester. Kontrakten er fleksibel og skalerer etter Tide sine aktuelle behov.

Bruker data for bedre drift av bussene

Tide trenger blant annet mer og bedre data fra de rutene som busselskapet kjører. For å realisere dette, må Tide ha kontroll på dataene som produseres i flere forskjellige systemer.  
 
– Vi bistår nå Tide med å bygge en dataplattform som både gir tilgang til sanntidsdata og muligheter til analyser og rapporter fra bussene selv, med tanke på optimalisering og effektivisering av driften. Vi skal levere et hybrid miljø der Tide sine tjenester plasseres der hvor de kjører best og billigst til enhver tid, sier Vaage.  
 
På sikt vil det være aktuelt å se på bruk av kunstig intelligens og kognitive tjenester til bl.a. optimalisering av vedlikehold, overvåking, passasjerer tilbud og sikkerhetsløsninger.

Effektivisering av egne driftsprosesser

Roger Harkestad, konsernsjef i Tide sier at en felles dataplattform er viktig for selskapet:

– Vi er en stor organisasjon i både Norge og Danmark som er avhengig av gode IT-løsninger i den daglige driften. Samtidig kjører vi 2000 busser som stadig inneholder mer sofistikert og datadrevet teknologi. For oss er det viktig å ha en samarbeidspartner som sikrer driftsstabilitet hver eneste dag, hele året. I tillegg har det vært viktig for oss å velge en leverandør som sammen med oss er nysgjerrige på alle de mulighetene som ny teknologi kan tilføre vår bransje.

– Vi har samarbeidet med Atea siden 2014 og opplever at de har levert velfungerende IT-systemer som både våre medarbeidere og brukere har vært fornøyde med, og vi ser derfor frem til et godt samarbeid også i årene fremover, sier Harkestad.

Fakta om avtalen
  • Atea skal levere drift av hele Tide-konsernets IT-plattform- og løsninger, og jobbe tett med busselskapet for å ta ut forretningsgevinster ved hjelp av digitalisering og innovasjon
  • Tjenester som inngår i kontrakten er blant annet sentral driftsplattform og server-og lisensleie, overvåkning og drift av infrastruktur, servicedesk i Norge og Danmark, samt lagring og backup
  • Kontrakten omfatter også drift av klienter og servicedesk med full SPOC-tjeneste
  • Atea skal være rådgiver og reisepartner på skyreisen til Tide
Om Tide AS

Tide Buss er Norges nest største busselskap og blant de største bussaktørene i Danmark. Tide kjører buss på offentlige kontrakter i 6 fylker, og driver kommersiell virksomhet innen turbusser, ekspressruter og flybuss over hele landet. Totalt har Tide over 5 000 medarbeidere, 2000 busser og en årlig omsetning på over 3,5 milliarder kroner. Hovedkontoret ligger i Bergen.