110-sentralene: Redder flere liv med riktig og rask utrykning
Brannvesenet er kjent for kort responstid, og er blant de første på stedet i alle typer ulykker og beredskapshendelser. Da er det viktig at meldingene kommer frem.
22. juli-kommisjonen konkluderte med at dette ikke fungerte tilstrekkelig. Selv om systemene fungerer godt i hverdagen, må de være bygget for å tåle ekstrem pågang. Ellers kan det ha fatale konsekvenser.
”Dagens alarmsentraler er bygget på IT-systemer som nå begynner å gå ut på dato, og nødsentraler må fornyes før de slutter å virke som de skal Derfor er det helt nødvendig å oppgradere disse nå.”
– Dagens alarmsentraler er bygget på IT-systemer som nå begynner å gå ut på dato, og nødsentraler må fornyes før de slutter å virke som de skal Derfor er det helt nødvendig å oppgradere disse nå, sier Jan Furseth i Atea.
Ansvaret for brannvesenet og alarmsentralene ligger hos hver enkelt kommune. Kommunene samarbeider om 12 sentraler lokalisert over hele landet som skal betjene og koordinere utrykning fra landets brannstasjoner. Disse systemene har ikke vært samkjørt nok, i tillegg til at den digitale infrastrukturen begynner å bli gammel. Når systemene svikter, er det for sent å sette i gang oppgraderinger.
Nye 110-sentraler med Atea
Med flere hundre utrykninger fra landets brannstasjoner hver dag, kreves det en moderne og effektiv alarmsentral.
Nå leverer Atea ny teknisk infrastruktur til de nye 110-sentralene. Det vil gi bedre samarbeid og vil kunne forkorte responstiden på tvers av kommuner.
– Atea er en av få som kan bistå innen de fleste IT-disipliner. Det er ingen tvil om at vi har fått en partner som kan dekke alle våre IT-behov, forteller daglig leder ved Trond Brenden som leder arbeidet.
Blant de første til å teste ut den nye løsningen er Alarmsentral Brann Innlandet. Fremover mot sommeren skal utstyr plasseres ut på de resterende 110-sentralene, og det nye systemet er klart for å testes og settes i gang fra høsten 2023.