OpenSource bidrar til disruptive innovasjoner
Disruptiv innovasjon er en endring som totalt forandrer spillereglene innenfor en bransje, og gjerne skaper et nytt marked. Ofte er det understøttet av teknologi, som bidrar til at man kan endre måten man løser utfordringer på.
Historien er full av eksempler på hvordan disruptiv innovasjon har gjort vinnere til tapere og omvendt. Gjengangeren er de bransjeledende etablerte som sitter litt for godt i stolen til å innse at noen ganger må man endre selv et seirende lag for å kunne hevde seg i forhold til konkurrentene i fremtiden.
Reiselivsbransjen er et eksempel på hvordan digitalisering og internett totalt har omstilt bransjen. For få år siden var bransjen helt styrt av reisebyråer: små forretninger som lå på ethvert gatehjørne, og som man kunne stikke innom for å se brosjyrer med et reisemål og bestille en pakkereise over disk. Nå er disse helt erstattet av noen få, større reisebyråer som gjerne opererer over internett – eller gjennom noen få sentraliserte kontorer som betjener kunder over telefon eller chat. Det meste av forretningen gjøres direkte mellom sluttbruker og nettsider, og dette skiftet startet med løsningene fra OpenSource-baserte Amadeus.net.
Innovasjon som endret verden
En tilsvarende omstillingsprosess har man sett på bildefronten, der disruptiv innovasjon i form av digitale bilder endret forretningsmodellen totalt og skapte store utfordringer for eksempelvis Kodak. Vi ser nå også starten på en endring innenfor transport der el-biler og hydrogenbiler utfordrer tradisjonelle bilprodusenter. Den disruptive innovasjonen skjer kanskje først med selvkjørende biler, og når folk ikke lenger eier bilen selv, men bare leier et transportmiddel etter behov for å flytte seg fra A til B.
Dagens innovasjoner er i all hovedsak drevet frem av teknologi. Bak alle de store og mest kjente innovasjonene er det teknologi basert på OpenSource: Eksempelvis Google, Uber, Facebook, Tesla, Linkedin, Twitter, Amazon, og Netflix. OpenSource innebærer at disse selskapene har tatt betydelige markedsposisjoner gjennom egen innovasjon, bistand fra OpenSource-miljøet, og nye løsninger der de har skapt seg noen helt nye markeder.
OpenSource-modellen
Programvareleverandøren Red Hat er verdensledende OpenSource-tilbyder av programvare til store virksomheter. En av grunnene til at kundene velger OpenSource er de over 15 millioner utviklerne som jobber med OpenSource-programvare «gratis» på over 1 million parallelle OpenSource-prosjekter. Red Hat bruker dette til å sette sammen løsninger fra et utvalg prosjekter til kommersielle produkter – som Red Hat så tester, kvalitetsikrer, påvirker videreutviklingen av, og lager installasjonspakker som det er enkelt for større virksomheter å installere eller oppgradere. Red Hat er nok mest kjent for sin Linux – RHEL, men over halve forretningen kommer nå fra andre produkter som OpenShift, Ansible, JBoss, CloudForms, eller Insights. Og disse nye produktene gjør at omsetningen til Red Hat stiger mer enn noen gang tidligere – og de har nå bak seg hele 58 kvartaler med vekst.
Disruptiv innovasjon er uforutsigbart fordi det kan ramme store markedsledende aktører selv om de har gjort alt riktig: de som ikke takler endringene faller av lasset. Med digitaliseringsalderens hurtige vendinger er det derfor viktig å følge med i timen og gripe mulighetene som byr seg. Som forhandler er Atea avhengig av å ha god kunnskap til innoverende kilder. Vi skal være morgendagens formidlere av disruptiv teknologi ut til våre kunder.