Til forsiden
15-04-2020

Hver fjerde innbygger i Sandefjord får korona-varsler på mobilen

Informasjonsbehovet under koronakrisen har ført til en voldsom økning i antall nedlastninger av innbygger-appen til Sandefjord kommune. Appen ble lansert i juni 2019 i samarbeid med Atea.

Dame trykker på mobil ute i solskinn

10 000 nedlastinger på to uker

Appen gir innbyggerne i Sandefjord viktig informasjon om koronasituasjonen. Den første helgen i koronakrisen, ble det registrert nærmere 3000 nedlastinger - og i løpet av to uker var det over 10 000. Dette er en dobling i antall brukere. Totalt er det 20 000 nedlastinger, som utgjør en fjerdedel av befolkningen i Sandefjord.

Sender push-varsler med koronainformasjon

I en krisesituasjon er det et enormt behov for informasjon – både nasjonalt og lokalt. I Sandefjord bruker kommunen appen til å sende push-varsler med viktig informasjon om koronasituasjonen.

Det kan være hvordan du skal forholde deg dersom du blir syk, oppdateringer om smittetall eller informasjon om skole- og barnehagetilbudet. Det er også sånn at informasjonen er tilgjengelig på ulike språk for innbyggerne som ikke har norsk som sitt morsmål.

En annen fordel med å bruke appen, er at kommunen kan målrette informasjonen til innbyggere i et avgrenset område. På denne måten kan de gi informasjon til foreldrene som har barn på en spesifikk skole, eller som bor i en del av kommunen med stor smittespredning.

Store ambisjoner

Innbygger-appen er en del Sandefjord kommunes satsing på «Proaktive innbyggertjenester». Det handler blant annet om å gjøre personlige tilpasninger av informasjon. Om sommeren kan du få alt fra badetemperaturer i sanntid til tips om arrangementer, alt etter hva som interesserer den enkelte. Sandefjord har jobbet strategisk med å optimalisere det digitale tilbudet for sine beboere i flere år, og var bl.a. den første kommunen i landet til å benytte kunstig intelligens, ved innføring av chatbotten «Kari» som en del av deres dialog med innbyggerne. Hva med din kommune?