Hva er AI-agenter, og hvordan fungerer de?
I fjor var ChatGPT på alles lepper. 2024 preges av AI-assistenter som Microsoft Copilot, Anthropic Claude og Google Gemini. Men skal du være skikkelig oppdatert og relevant på jobben i 2025, så må du nå snakke om AI-agenter og AI-actions.
I en fersk podkastepisode dykker vi ned i hva AI-agenter er og hvordan de fungerer. Hva skjer når vi tar steget fra passive assistenter til autonome AI-agenter som kan handle på egne vegne? I en tid hvor effektivisering og innovasjon er avgjørende, kan disse AI-agentene være nøkkelen til å redefinere både arbeidslivet og hverdagen.
Hva er egentlig AI-agenter?
- Less conversation, more action, sier Siri Evensen, adm. direktør i IBM Norge. Hun forklarer at AI-agenter skiller seg fra AI-assistenter ved at de er selvforbedrende og autonome. Der assistenter reagerer på forespørsler, jobber agenter proaktivt for å oppnå spesifikke mål. Dette inkluderer alt fra å optimalisere prosesser i Skatteetaten til å automatisere HR-operasjoner hos IBM.
- De er ikke bare språkmodeller, men intelligente systemer som samhandler med økosystemer og andre agenter for å gi best mulig resultat, sier Evensen.
”AI-agenter: Less conversation, more action!”
Etiske utfordringer: Tillit og ansvar
Med stor makt følger stort ansvar, og AI-agentenes autonomi reiser viktige etiske spørsmål. Leonora Onarheim Bergsjø, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder og leder Norsk råd for digital etikk og Østfold AI-hub ved Høgskolen i Østfold, peker på risikoen for å overlate kritiske oppgaver til AI uten tilstrekkelig menneskelig kontroll.
- Teknologi er aldri et mål i seg selv. Vi må diskutere hva slags samfunn vi ønsker, og hvordan vi kan bruke AI på en måte som fremmer våre verdier, sier Bergsjø. Hun legger til at transparens og systemtillit er nøkkelen. - Vi må kunne verifisere alle prosesser AI-agentene utfører, slik at vi ikke overlater alt til en "black box".
Små skritt mot store gevinster
IBM er et godt eksempel på hvordan AI kan implementeres ansvarlig. Evensen forteller at selskapets AI Ethics Board sikrer at all teknologi utvikles i tråd med selskapets verdier. I tillegg har IBM automatisert 94 % av HR-relaterte oppgaver ved hjelp av AI, noe som frigjør tid til mer strategiske oppgaver.
- Start smått, anbefaler Evensen. - Definer klare mål og delmål for hva du ønsker å oppnå, og bruk AI som et verktøy, ikke et mål i seg selv.
”Definer klare mål for hva du ønsker å oppnå. Bruk AI som et verktøy, ikke et mål i seg selv.”
Fremtidens muligheter og utfordringer
Vi står ved inngangen til en ny æra der AI-agenter kan bli integrerte deler av våre liv og arbeidsplasser. Enten det er innen kundeservice, HR, eller mer komplekse oppgaver som datadrevet beslutningsstøtte, er potensialet enormt.
Men med muligheter kommer også utfordringer. Fra energiforbruk til personvern og sosial tillit – det er mye som må tas hensyn til for at AI skal bli en positiv kraft i samfunnet.
Kritisk tenkning og kompetanse
Både Evensen og Bergsjø understreker viktigheten av å bygge kompetanse for å kunne ta informerte beslutninger. - Teknologi er bare et verktøy. Det er vi som må bestemme hvordan det skal brukes, sier Bergsjø.
”Vi må diskutere hva slags samfunn vi ønsker, og hvordan vi kan bruke AI på en måte som fremmer våre verdier”
For å lykkes med AI-agentene, må vi kombinere teknologisk innovasjon med etisk refleksjon. Dette innebærer å sette av tid til diskusjoner, definere klare retningslinjer og sikre at teknologien fremmer våre verdier.