Til forsiden
20-09-2022

Hva betyr metaverset for virksomheter?

– Tanken på å kunne ta et fag ved et universitet i California og et emne ved et universitet i Japan på samme dag er veldig fristende, sier Sophia Adampour.

Episoden ble spilt inn under Arendalsuka, og fra det solide panelet får vi interessante perspektiver rundt metaverset fra Ole Bergem i Microsoft, Nina Hareide-Larsen i Meta, Per Storrø Petersen i Sintef og nevnte Sophia Adampour, som er NFT-strateg og grunnlegger av 'verse gallery.

Praten dreier seg om hva metaverset er og ikke er, hvordan næringslivet skal utnytte det og hvor vi står i dag.

– Vi snakker som futurister

 – Den veldig korte forklaringen tror jeg er at det er den neste generasjonen 3D internett, sier Nina etter å ha blitt utfordret til å svare på metaverset egentlig er.

– Det er et Internett som vil by på opplevelser som er rikere og dypere og mer likt det vi har i den vanlige verden, legger hun til.

Per Storrø Petersen fra Sintef påpeker at man egentlig er en futurist når man snakker om hva metaverset er.

– Metaverset som en ferdig definisjon per i dag, det vet vi rett og slett ikke. Det er en idé eller ambisjon. Når vi snakker i dag, snakker vi som futurister. Vi tenker rundt det og det har mye verdi i seg selv, mener Per.

Råd til næringslivet

 I episoden får vi også noen råd fra både Per i Sintef og Nina i Meta angående hvordan bedrifter bør forholde seg til teknologien på nåværende tidspunkt

– Gjør gode valg. Kanskje skal man ikke være først utpå, men posisjonere seg og forstå teknologien, mener Per.

– Jeg tror det er viktig å ta det inn i strategisamlingene, i ledersamtalene. Ikke en sånn «hvis vi får tid på slutten av møtet», men ordentlig om hva det kommer til å bety for vår bedrift fremover, påpeker Nina.

Vi får høre diskusjoner rundt utfordringene ved nåværende to-dimensjonaliteten på nett, om følelsesfaktoren som mangler – men som kommer – og om hvordan alt fra opplæring av ansatte, shopping til fleksibiliteten i arbeidslivet kan bli bedre med metaverset.

Episoden gir deg også svarene på:
  • Hvordan ligger det egentlig an med utviklingen av metaverset?
  • Hvilke bransjer og industrier vil være de første til å utforske og ta i bruk muligheten i metaverset?
  • Hvordan får vi mest ut av mulighetene metaverset gir oss?
  • Hvilke utfordringer kommer med metaverset?
  • Hva kan virksomheter gjøre for å komme i gang?