Til forsiden
Tønsberg kommune er først ut i Norge når de nå tester ut digital hjemmesykepleie. Vi får stadig flere eldre, og over hele landet står mange kommuner i en bemanningskrise i eldreomsorgen. Har Tønsberg funnet resepten?
Tønsberg kommune
Velferdsteknologi
Tønsberg
Drift og oppsett av digital hjemmesykepleie

— Dette er bra for pasientene, bra for kommunen og bra for miljøet, sier en stolt kommunalsjef Frode Hestnes i Tønsberg kommune.

Tønsberg kommune er først ut i landet med å opprette en digital sone i hjemmesykepleien sammen med Atea. Det betyr nå at pasienter kan velge å få besøk av helsepersonell via skjerm.

— Når vi kobler oss opp, kan vi både snakke med pasienten og se vedkommende og rommet pasienten befinner seg i. For kommunens del innebærer dette at vi blir i stand til å betjene mange flere pasienter, fordi vi ikke trenger å bruke tid på å forflytte oss fysisk mellom dem. Dermed får vi økt kapasitet, og får utnyttet ressursene våre bedre, sier han.

Digital hjemmesykepleie er et supplement til de fysiske besøkene, og vil være frivillig for innbyggerne i kommunen som ønsker å teste ut. I første omgang vil det være en helsefagarbeider og en sykepleier som bemanner den digitale stasjonen til kommunen, og vil i første omgang være åpen fra kl. 08 – 15.00 fra mandag til fredag.

Kristine Wilhelmsen og Thea Trulsrud skal jobbe i den digitale tjenesten.

Frigjør tid for hjemmesykepleien

Hjemmesykepleien bruker mye tid i løpet av en arbeidsdag til kjøring og enklere oppgaver som kunne vært løst over skjerm.

— Flere av oppgavene som hjemmesykepleien gjør i dag, som å passe på at pasienter tar medisinen sine, kan enkelt følges opp digitalt. Dette frigjør tid for hjemmesykepleierne til å gjøre flere hjemmebesøk, og gi den omsorgen pasientene trenger – enten det er sårstell, hjelp til dusjing eller en god samtale over en kaffekopp, sier Hestnes.

Miriam Standal og Frode Hestnes i Tønsberg kommune
Miriam Standal, virksomhetsleder og Frode Hestnes, kommunalsjef i Tønsberg kommune


Helsearbeidere kan nå levere flere av de samme tjenestene som tradisjonell hjemmesykepleie via skjerm. Dette inkluderer medisinsk oppfølging, helsefaglig veiledning og å skape trygghet i hjemmet. Gjennom denne tjenesten kan helsepersonell tidlig oppdage tegn på forverring, gi råd og støtte, og bidra til å ivareta helse og trygghet.

Tett på utfordringen i helse

Atea har levert velferdsteknologi over mange år til norske kommuner, og kjenner godt til utfordringene mange står overfor når de skal innføre nye teknologi i helsetjenesten.

— Teamet vårt består av sykepleiere med erfaring fra hjemmesykepleien og teknologer som har levert løsninger til helsesektoren tidligere. Det gjør at vi forstår de utfordringene kommunene står i, både når det gjelder teknologien og det helsefaglige. Vi er også tett på kommuner over hele landet, og vet at det er forskjeller på behovene til en stor og liten kommune, forteller Endre Valdersnes, direktør for velferdsteknologi i Atea Norge.

Endre Valdernes er direktør for velferdsteknologi i Atea

En varslet krise

Kommuner over hele land står i en bemanningskrise allerede. Kommuneøkonomien blir mer utfordrende, og fagfolkene mangler. Det fører til mye innleie av helsepersonell for å få hjulene til å gå rundt. Hele 3,9 milliarder kroner brukte norske kommuner på innleie av helsepersonell i 2023, ifølge tall fra VG. Med en raskt aldrende befolkning og flere med sykdommer som krever mye pleie, må mange kommuner tenke nytt rundt hvordan hjemmesykepleien kan organiseres framover.

— Digital hjemmesykepleie er et veldig bra supplement til hjemmebesøk, og kan bidra til en enda bedre helsetjeneste. Dette har allerede blitt testet ut i Sverige i Finland med svært positive erfaringer. Finland og Sverige rapporterer om gevinster som blant annet økt trygghet for pasienter, bedre kapasitet på personell, lavere sykefravær og millioner av sparte kilometer i bil for å nevne noe, forteller Valdersnes.

Om leveransen

Atea leverer:

  • teknisk oppsett av hjemmesykepleie-plattformen
  • drift
  • support
  • konsulenter og rådgivning
  • klienter. 
Om Tønsberg kommune

Tønsberg er den nest mest folkerike kommunen i Vestfold etter Sandefjord. Kommunen har 59 000 innbyggere, og har hatt en sterk befolkningsvekst de siste årene.