Med sine over 257 butikker og fokus på lave priser, er Europris en av Norges mest kjente handelsvirksomheter. Stort sortiment til lave priser har gitt en formidabel vekst, og kjeden vokser i snitt med ti butikker i året. Alle aspekter av driften gjennomsyres av smarte valg, og IT-avdelingen jobber iherdig med å tilby løsningene som gjør at teknologien gir nye typer forretningsmuligheter. IT-plattformen støtter omlag 1000 ansatte fra nord til sør i Norge.
– Vi drifter det meste i eget hus. De større tradisjonelle systemene on-prem og kombinerer dette med skytjenester fra Amazon, og Purity på backup og katastrofegjenoppretting. Vi liker kontrollen og forutsigbarheten intern drift gir oss, sier Espen Salvesen i Europris IT-avdeling.
Bygger én felles datahub
Europris investerer mye i utvikling av systemene, og den viktigste oppgaven nå er å samle alle data i en «datahub» som alt skal integreres mot, primært gjennom API-er.
– Alle systemer og databaser skal forholde seg til «datahuben», slik at vi får eierskap og kontroll til våre viktige data på egen kjøl.
– Den nye plattformen skal brukes til å analysere og trekke ut innsikt om salg, varer, produkter, logistikk og så videre. Vi har ansatt flere internt som skal støtte denne satsingen, sier Salvesen.
Alternativet var å investere i en større programvareløsning med hyllevarefunksjoner.
– Det er vanskelig å finne noe som egner seg godt nok, og vi vil ha tett kontroll og ønsker å kunne styre dette med egne ressurser, sier Salvesen.
Rask migrering til hyperkonvergert infrastruktur
For mange er hyperkonvergerte systemer veien inn i fremtiden, fordi man kan bygge fleksible og skalerbare «skyer» bak egne brannmurer. Dette også for Europris som i mai 2018 ble ferdig med migreringen til en hyperkonvergert plattform fra Dell EMC. Den tekniske oppskriften er 8 VxRail P570F med flashlagring som drifter Windows-miljøet, 15 SQL-databaser, og 220 virtuelle maskiner.
– Vi kjører nå hele det lokale IT-miljøet på Dell VxRail, og integrerer mot systemene som ligger i skyen, sier Salvesen.
– Plattformen samler alt vi behøver. Vi flyttet hele miljøet med 220 virtuelle servere på få uker. Dette uten mer nedetid enn 30 minutter på seks virtuelle servere en søndag morgen, sier Salvesen fornøyd og peker på at grunnen til at det ble nedetid, var en begrensning i VMware vSphere når man oppgraderer fra versjon 6.0 til 6.5.
Mye enklere IT-drift
Europris effektiviserer dermed IT-driften, fordi det ikke lengre er nødvendig med spesialister på hver komponent i infrastrukturen. Tid frigjøres til utvikling og mer strategiske formål.
– Vi slipper mindre kabling og fiber-svitsjer, og bruker mindre strøm. Ytelsen er som før, VxRail er så enkel å drifte at det er helt klart verdt investeringen, sier Salvesen.
Andre fordeler er enkel utvidelse og smidig integrasjon med de eksterne skytjenestene.
– Vi er svært glad for at vi investerte i denne løsningen. Vi har nå en fremtidsrettet plattform i mange år, avslutter Salvesen.
Europris er en av landets mest kjente kjeder. Hovedkontoret ligger i Fredrikstad og logistikksenteret ligger i Moss, hvor det jobber ca. 150 ansatte hver eneste dag, med å ta imot ordrer, og motta og sende ut varer til butikkene. På hovedkontoret er det over 150 ansatte som har som oppgave å gjøre hverdagen ute i butikk enklere og mer effektiv.