Finn Rune Kristiansen, CEO i 4Service.
– Vi lever av outsourcing selv. Vi er spesialistene om noen skal ha en god kantine. Innenfor IT er vi ikke spesialister, så der vil vi ha de beste samarbeidspartnerne. Atea fungerer veldig bra, sier Finn Rune Kristiansen, CEO i 4Service.
4Service er et forholdsvis ungt selskap. De startet i 2010 og leverer tjenester innen mat og renhold som hovedelementene, fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør. De drifter 270 kantiner og rengjør rundt 11 millioner kvadratmeter ukentlig.
– Vi er tusen flere ansatte nå enn ved starten av året, og vi har en omsetning på over 5 milliarder, forteller Kristiansen.
Voldsom vekst
Veksten har nærmest vært kontinuerlig siden oppstarten. For tre år siden så de seg nødt til å velge en større og landsdekkende IT-leverandør.
– Da vi valgte Atea for tre år siden var tiden overmoden. Med en organisk vekst på 20-40 prosent i året, parallelt med oppkjøp, får du teknisk gjeld på IT-siden, konstaterer han.
– Vi har masse systemer og data. Et sted må det være, så vi har et stort behov for skytjenester, fortsetter Kristiansen.
Løpende rådgivning
4Service innså tidlig at skymiljøet i Azure utgjorde en stadig større utgiftspost. Det var de nødt til å få kontroll på.
– Kostnadene fløy i taket og vi hadde ikke helt oversikt over hvorfor de gjorde det, og hva som genererte det. Så henvendte vi oss til Atea. Vi trengte hjelp, sier Kristiansen.
Atea tilbyr en løpende rådgivningstjeneste som heter «Cloud Economics». Tjenesten bidrar til å gi økt avkastning på virksomhetens skyinvestering gjennom å optimalisere infrastrukturen i skyen. Ateas skykonsulenter ser på hva og hvordan arbeidsbelastninger i skyen kan effektiviseres, både fra kostnads- og ytelsesperspektiv.
”Nå har vi egne ansatte som sitter med dette med hjelp av verktøyene til Atea. Om det er noe vi ikke forstår, kobler vi på ekspertene deres”
– Etter tett dialog med konsulentene i Atea har vi fått arbeidsverktøy for å se hva det er som drar kostnadene i skytjenestene våre, og hvorfor de gjør det. Det er ikke sånn at du bare får en analyse, det er et kontinuerlig arbeid. Nå har vi egne ansatte som sitter med dette med hjelp av verktøyene til Atea. Om det er noe vi ikke forstår, kobler vi på ekspertene deres, forteller Kristiansen.
– Cloud Economics er en tjeneste som sikrer at vi har det vi skal i skyen. Vi ivaretar våre ting der på en god måte. Både økonomisk og sikkerhetsmessig, fortsetter han.
4Service har fått langt bedre kontroll på virtuelle maskiner, lisenser, testmiljøer, backup og datalagring.
Kontroll på kostnadene
Økonomisjefen synes det er vanskelig å være helt konkret på de økonomiske besparelsene Cloud Economics gir når veksten de har er så formidabel som den er.
– Det jeg kan si er at vi snakker om å spare et vesentlig beløp ved å følge opp skytjenestene tett. Regnestykket er absolutt gunstig for oss, det er helt supert, sier Kristiansen.
De har fått svar på hva som koster, hva de bruker pengene på og om de samme pengene brukes riktig.
– For meg som økonomisjef er det selvfølgelig veldig godt å ha kontroll på disse kostnadene, konstaterer Kristiansen.
Digital kundereise
4Service er spesialisert innenfor mat, renhold og forpleining. Deres tjenester er basert på at det er mennesker som må levere.
– Nettopp derfor er vi ikke så veldig teknologidrevet i utgangspunktet, men vi har et ønske om å ta i bruk teknologi enda mer. Vi er veldig opptatt av den digitale kundereisen, og vi er i en startfase av å utvikle den videre, forteller Kristiansen.
Skytjenestene er en vesentlig del av denne reisen.
– Vi ønsker at kunden skal kunne ha en plattform å handle på, og så styrer vi det bakenforliggende. Enten det er renhold, lunsj, eller restaurantbesøk, blir skytjenesten i bakhånd veldig viktig for å samhandle med systemene, forteller han.
4Service er spesialisert innenfor mat, renhold og forpleining.
– Enkelt og personlig
Det er liten tvil om at 4Service er fornøyd med sin IT-leverandør. Økonomisjefen mener de passer godt inn i selskapets filosofi.
”Vi skal ikke ha en stor IT-avdeling. Vi skal ha noen som sitter på kjernekompetanse, men resten må vi ta via andre. Da er Atea er en viktig samarbeidspartner for oss”
– Grunnpilaren i alt vi gjør er at det skal være enkelt og personlig. Nettopp det opplever vi at vi får av Atea. De har et fast team på 6-8 personer som jobber fortløpende mot oss. Vi får et forhold og kjenner hverandre. Gjennom det så får vi litt forståelse for hverandre og utfordringene vi har, noe som er viktig, sier Kristiansen.
– Vi skal ikke ha en stor IT-avdeling. Vi skal ha noen som sitter på kjernekompetanse, men resten må vi ta via andre. Da er Atea er en viktig samarbeidspartner for oss, avslutter Kristiansen.
4Service er et serviceselskap som leverer tjenester på en enkel og personlig måte. Selskapet drifter kontorbygg og personalrestauranter, og leverer renholds- og vedlikeholdstjenester. 4Service har over 6500 ansatte og er en landsdekkende aktør.
- Cloud Economics
- Konsulenttjenester