Til forsiden
Chat med oss

Atea Incident Response Team (IRT)

Vårt IRT team består av høyt sertifiserte og erfarne sikkerhetskonsulenter med bred faglig kompetanse. Konsulentene er spesialister på hendelseshåndtering og har dyp innsikt i gjeldende trusselbilde. Vi har rykket ut på alt fra e-poster med ulike former for phishing-forsøk og passord som er på avveie, til større ting som digital utpressing der uvedkommende har vært på innsiden i dagevis eller ukesvis før angrepet iverksettes.

Våre eksperter samler inn analyser og logg for å kunne fastslå konsekvens og omfang av hendelsen, begrense skade og gjenopprette til normal drift så raskt og effektivt. Vi bistår også med å samle inn og håndtere bevis og avviksrapport til Datatilsynet. I etterkant vil vi foreslå tiltak for forbedring av sikkerhetsløsningene.

Mistenker du at din virksomhet er utsatt for et dataangrep?

NSM logoVårt Incident Response Team (IRT) inngår i Nasjonal Sikkerhetsmyndighets godkjennelsesordning for hendelseshåndtering. Vi er en av fire godkjente virksomheter i Norge.

”NCSC anbefalte oss sterkt å ta kontakt med en godkjent leverandør for hendelseshåndtering. Vi kontaktet Atea IRT og det var antageligvis den beste avgjørelsen vi gjorde. De hjalp oss når vi trengte det som mest.”

— Anders Hovland Greve, Sør-Varanger Kommune.

Beredskapstrening

I tillegg til et godt sikkerhetssystem og god overvåking må virksomheten faktisk trene på beredskap. Ved å simulere et angrep og se hvordan dette kan løses i praksis, er det lettere å lage gode rutiner og beredskapsplaner som gjør at alle reagerer raskt når noe skjer og vet hvem som har ansvar for hva. Vi bruker våre erfaringer fra virkelige hendelser til å sette opp et scenario som er tilpasset din virksomhets hverdag, miljø og infrastruktur.

Responsavtale

Med en responsavtale på IRT får din virksomhet en garantert avtalt responstid 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, hele året, og riktig kompetanse på vakt. Ved faste intervaller gjennomføres CSA møter med en representant tilknyttet IRT. I forkant av møte gjennomføres en sårbarhetsscan, som sammen med våre erfaringer fra aktiv hendelseshåndtering danner grunnlaget for proaktive tiltak.